nej-2

Experten: Så lär du dig säga ”nej” till helgjobb

Så här tacklar du frågan om helgjobb – när du egentligen ska vara ledig. Chefs expert i personlig effektivitet Petra Brask hjälper dig.

Läsarfråga:

Jag håller på att brinna upp.
För varje dag som går får jag mer och mer att göra. Det läggs ständigt nya arbetsuppgifter på mitt bord. Eftersom jag är mellanchef känns det som jag är utsatt för skyttegravskrig från två håll och jag är urusel på att säga nej. Nu drar jag mig för att gå på möten för jag vet att jag kommer att komma därifrån med betydligt fler punkter på min agenda, och min ständiga känning av magkatarr blir bara värre och värre.

Kan du lära mig att säga nej?

/Ola

Missa inte! Chefs webbkurs hjälper dig frigöra tid och energi

Petra Brask svar: Det som ligger överst på topplistan över tidstjuvar är just att det är så svårt att säga nej. Av vad del-tagarna på mina kurser berättar förstår vi att man upplever sig säga nej till en person och inte till en arbetsuppgift. Det finns deltagare som till och med drar paralleller med att göra slut. Att det blir personligt att säga nej och att man gör det med en känsla av att behöva dumpa någon, eller förklara varför man väljer bort någon, gör det hela mycket svårare. Ordet nej får plötsligt stor betydelse och kan få en organisation att börja skena eller köra fast.

Rädslan för att få rykte om sig att vara bromskloss och nejsägare är överhängande. Mina deltagare brukar svara att de vill bli omtyckta och det blir man inte på en arbetsplats om man säger nej hela tiden. Men vem säger nej hela tiden? Och vem gillar den som alltid säger ja?

  • Människor respekterar dig när de förstår att du har gränser. Du visar också att du respekterar dig själv och det är så du får respekt från andra.
  • Du inger förtroende när du säger nej ibland. Om du alltid säger ja till allt är risken att kvaliteten på det du tar på dig blir lidande.
  • Livet blir mindre stressigt om du säger nej. Ibland kanske vi till och med behöver säga nej till saker som är roliga, för att vi bokat in för många saker samtidigt.
  • Man tappar kontrollen över sin egen tid om man inte kan säga nej. Det behöver man inte vara kontrollfreak för att uppleva som obehagligt.

Chef Webbkurser: Vill du få mer gjort utan att jobba mer? Lär dig hur i Chefs webbkurs!

När kan man säga nej då? Det känns onödigt att påpeka att du inte kan säga nej till det som faktiskt är ditt ansvarsområde bara för att du inte känner för att göra det. Men på samma sätt behöver det vara okej att säga nej när någon ber dig göra något som inte tillhör ditt ansvarsområde eller om någon ber dig gå långt utanför din komfortzon. Vi säger många gånger ja för att det är minsta motståndets lag. Det är enklare än att behöva förklara varför vi säger nej. Ett tips är att lära sig säga nej bestämt utan att låta oförskämd. Men samtidigt behöver du undvika att låta flummig och svävande.

Om det skulle vara så att du faktiskt aldrig säger nej, börja träna på enkla saker.

Vill du ha kaffe?

  1. Nej, tack! 
  2. Nej tack, jag har en deadline till i morgon.
  3. Det låter som en fin möjlighet för någon, men det är inte rätt för mig. 
  4. Tack för att du tänkte på mig, men jag måste säga nej. Jag har för mycket att göra just nu. 
  5. Jag har inte tid att göra ett bra jobb med det just nu. ○

Konsten att säga nej

1) Det är arbetsuppgiften du tackar nej till

Det har inget att göra med att du väljer bort personen som ber dig.

2) Börja öva dig i det lilla

Tacka nej till kaffet eller att gå med på lunch. Tacka nej till att flytta på ett möte som är inbokat.

3) Ibland måste man säga nej även till roliga saker

Genom att respektera dig själv får du också respekt från andra.

stress-bli-van

Läs också: 10 tips för effektivare möten

Relaterade artiklar

sjalvledarskap-2
Personlig effektivitet

Självledarskap – frihet som kräver tydlighet från chefen

För att självledarskap – en nödvändig ingrediens i distansarbetet – ska fungera krävs mer än ”bara” motivation. Tydlighet kring mål och förväntningar är av yttersta vikt, visar en färsk doktorsavhandling.
Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har tagit en Executive MBA på Stockholms universitet.
03:10
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

Studier och chefsjobb samtidigt – då lyfter ledarskapet

Video: Cheferna Sebastian Persson och Carina Kjellberg har nyss tagit en Executive MBA. Den tvååriga deltidsutbildningen har gjort stor skillnad tycker de: ”Är man nyfiken, då får man extremt mycket tillbaka.” ”Ta chansen!”
jobbahemmamedbarn
Personlig effektivitet

Distansjobba när barnen är hemma – så lyckas du

Stökigt att jobba på distans när barnen inte kan vara i skolan? Psykologen Anna Bennich ger sina bästa tips för att vårda och hålla igång jobbet – och relationerna.

4 vanor som hjälper dig att sluta jobba på fritiden
Hälsa

Sluta jobba på fritiden – med dessa 4 vanor

Som chef är det särskilt svårt att dra gränsen mellan arbete och fritid. Den som alltid är i tjänst riskerar att försumma familjen och gå miste om nödvändig återhämtning. Följ dessa steg för en sundare balans.
Två personer som koncentrerat djupjobbar
Personlig effektivitet

Deep work: 5 regler – för att få din hjärna att prestera på max

Deep work handlar om att med total fokus och koncentration skapa förutsättningar för att låta din hjärna operera på topp. Här är fem regler för att nå dit.
Kvinna som förbereder sig för comebacken på jobbet vid dator
Personlig effektivitet

5 tips: Så bäddar du för comebacken på jobbet

2020 är här och ett nytt jobbår. Med några enkla knep kan du hjälpa dig själv under omstarten efter ledigheten – och se till att du inte inleder året i en uppförsbacke.
al_ledarstil_stor
Annonssamarbete Chef + Atrium Ljungberg

Kontoret – en viktig nyckel i ditt ledarskap

Allt fler satsar på sitt kontor – trots digitalisering och ökat distansarbete. Anledningen? Nya möjligheter för kontoret som ledarskapsverktyg och må-bra-faktor.
Jobba hemma i jul? Det finns både fördelar och fällor att gå i.
Personlig effektivitet

7 saker att tänka på när du jobbar hemma i jul

En timme framför datorn här och där med en liten glöggfika nära till hands? Tänk så mysigt och praktiskt att jobba hemma i jul! Men det finns fallgropar – och fördelar. Chef reder ut dem.