nej-2

Experten: Så lär du dig säga ”nej” till helgjobb

Så här tacklar du frågan om helgjobb – när du egentligen ska vara ledig. Chefs expert i personlig effektivitet Petra Brask hjälper dig.

Läsarfråga:

Jag håller på att brinna upp.
För varje dag som går får jag mer och mer att göra. Det läggs ständigt nya arbetsuppgifter på mitt bord. Eftersom jag är mellanchef känns det som jag är utsatt för skyttegravskrig från två håll och jag är urusel på att säga nej. Nu drar jag mig för att gå på möten för jag vet att jag kommer att komma därifrån med betydligt fler punkter på min agenda, och min ständiga känning av magkatarr blir bara värre och värre.

Kan du lära mig att säga nej?

/Ola

Missa inte! Chefs webbkurs hjälper dig frigöra tid och energi

Petra Brask svar: Det som ligger överst på topplistan över tidstjuvar är just att det är så svårt att säga nej. Av vad del-tagarna på mina kurser berättar förstår vi att man upplever sig säga nej till en person och inte till en arbetsuppgift. Det finns deltagare som till och med drar paralleller med att göra slut. Att det blir personligt att säga nej och att man gör det med en känsla av att behöva dumpa någon, eller förklara varför man väljer bort någon, gör det hela mycket svårare. Ordet nej får plötsligt stor betydelse och kan få en organisation att börja skena eller köra fast.

Rädslan för att få rykte om sig att vara bromskloss och nejsägare är överhängande. Mina deltagare brukar svara att de vill bli omtyckta och det blir man inte på en arbetsplats om man säger nej hela tiden. Men vem säger nej hela tiden? Och vem gillar den som alltid säger ja?

  • Människor respekterar dig när de förstår att du har gränser. Du visar också att du respekterar dig själv och det är så du får respekt från andra.
  • Du inger förtroende när du säger nej ibland. Om du alltid säger ja till allt är risken att kvaliteten på det du tar på dig blir lidande.
  • Livet blir mindre stressigt om du säger nej. Ibland kanske vi till och med behöver säga nej till saker som är roliga, för att vi bokat in för många saker samtidigt.
  • Man tappar kontrollen över sin egen tid om man inte kan säga nej. Det behöver man inte vara kontrollfreak för att uppleva som obehagligt.

Chef Webbkurser: Vill du få mer gjort utan att jobba mer? Lär dig hur i Chefs webbkurs!

När kan man säga nej då? Det känns onödigt att påpeka att du inte kan säga nej till det som faktiskt är ditt ansvarsområde bara för att du inte känner för att göra det. Men på samma sätt behöver det vara okej att säga nej när någon ber dig göra något som inte tillhör ditt ansvarsområde eller om någon ber dig gå långt utanför din komfortzon. Vi säger många gånger ja för att det är minsta motståndets lag. Det är enklare än att behöva förklara varför vi säger nej. Ett tips är att lära sig säga nej bestämt utan att låta oförskämd. Men samtidigt behöver du undvika att låta flummig och svävande.

Om det skulle vara så att du faktiskt aldrig säger nej, börja träna på enkla saker.

Vill du ha kaffe?

  1. Nej, tack! 
  2. Nej tack, jag har en deadline till i morgon.
  3. Det låter som en fin möjlighet för någon, men det är inte rätt för mig. 
  4. Tack för att du tänkte på mig, men jag måste säga nej. Jag har för mycket att göra just nu. 
  5. Jag har inte tid att göra ett bra jobb med det just nu. ○

Konsten att säga nej

1) Det är arbetsuppgiften du tackar nej till

Det har inget att göra med att du väljer bort personen som ber dig.

2) Börja öva dig i det lilla

Tacka nej till kaffet eller att gå med på lunch. Tacka nej till att flytta på ett möte som är inbokat.

3) Ibland måste man säga nej även till roliga saker

Genom att respektera dig själv får du också respekt från andra.

stress-bli-van

Läs också: 10 tips för effektivare möten

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

moten-4
Motivation

Kaos i kalendern – här är 8 knep för att skapa ordning

Kalendern och att göra-listan ska leva ihop, menar Chefs effektivitetsexpert Petra Brask. Det är så du får saker gjorda och slipper den där övermäktiga känslan av att ha fler uppgifter än du kan hantera.
Thomas von Koch, vd EQT.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

EQTs vd: ”Kulturförändring är det svåra”

”Den stora utmaningen nu, det man totalt underskattar, är företagskultur och ledningskultur”, menar Thomas von Koch, vd för EQT.

haaa
Personlig effektivitet

Kolla – du blir dummare av att sitta i möten

Känner du dig trög efter långa möten? Det är inte så konstigt, visar ny forskning.
kbb
Personlig effektivitet

Forskare: Kolla mejlen på tåget – borde räknas som jobbtid

Kollar du jobbmejlen på väg till och från jobb? Då borde du kunna räkna det som arbetstid. Det menar brittiska forskare som gjort en studie i ämnet.
distra
Personlig effektivitet

3 knep för att inte bli distraherad – på jobbet

Mejlkorgen, medarbetare och höga ljud. Det är mycket som pockar på din uppmärksamhet. Men det finns strategier för att inte bli distraherad. 
aktivitet
Personlig effektivitet

4 punkter: Det här krävs för att få produktiva medarbetare

Vill du ha produktiva medarbetare? Då finns det fyra punkter som är extra effektiva om ni vill testa aktivitetsbaserade kontor, visar en svensk studie.
domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
jobbeli
Hälsa

Dränkt i jobb? 5 råd för hur du ska agera

Comeback efter en lång semester. Då är det lätt att stirra sig blind på jobbhögen du måste hugga tag i. Men det finns knep för att inte dränka dig själv i jobbet.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden