Executive MBA: en win för dig och ditt jobb

Okategoriserade
Text: Annonsavdelningen
Publicerad

En Executive MBA-utbildning ger andra perspektiv, en bredare syn på affärsverksamhet och ledarskap. Med den i ryggen kan man på en helt annan nivå bidra till hjälpa sin arbetsgivare att nå sina mål. Emma Syrén Julin på rekryteringsföretaget Harvey Nash tror att en MBA är mycket värt för såväl arbetsgivare som individ:

”Det är inte säkert att man har en akademisk examen i botten, eller man kanske har en utbildning i ett område, men karriären har burit åt ett annat håll. Då kan det vara otroligt värdefullt om arbetsgivaren ger en möjlighet att utbilda sig.”


Denna text är en annons från Executive MBA på Stockholm Business School (SBS) – Sveriges bästa Executive MBA-program fyra år i rad.


Emma tror också att det kan vara en god idé att läsa en MBA efter några år i karriären, då man har en helt annan möjlighet att tillgodogöra sig utbildningen än vad man kanske har direkt efter gymnasiet.

”Från arbetsgivarens perspektiv blir en medarbetare som har gått en sådan här utbildning en person med ett bredare företagsperspektiv och som på ett helt annat sätt kan driva frågor i en ledningsgrupp. Det är enormt mycket värt.”

FRÅN REPORTER TILL VD

Ett bra exempel på hur en Executive MBA kan fylla viktiga hål i karriären är Catrine Johansson. Efter 13 år som reporter i södra Kalifornien tog karriären henne vidare mot mer marknadsföring för att så småningom landa i en roll som marknadschef på cash management-företaget Strongpoint där bland annat CashGuard ingår.

”Jag brukar säga lite skämtsamt att jag hamnade lite snett i livet. Jag har en bakgrund inom journalistik, men har hamnat i en roll som marknadschef där jag förväntas delta i strategisk affärsverksamhet på ett högre plan. Det är väldigt spännande och jag känner att jag vill fortsätta inom företagsledarskap. Men jag har också känt att det finns en del hål att fylla.”

För Catrine blev det viktigt att få ett bredare perspektiv och en förståelse för fler affärsområden. Dels för att kunna bidra i rollen som marknadschef och dels för att nå de mål hon har satt upp för sig själv.

JAG ÄR INTRESSERAD, KONTAKTA MIG!
FRÅGOR ELLER FUNDERINGAR?
Kontakta Michael Forsman, utbildnings- och marknadskoordinator
08 – 16 30 09
mfo@sbs.su.se

”I framtiden siktar jag på en vd-roll och det är jag mycket bättre rustad för nu, med en MBA i bagaget. På det sättet har den här utbildningen varit ovärderlig.”

MBA-utbildningen har gett Catrine ett ökat självförtroende, vilket gör att hon kan bidra mer i arbetet med de andra affärsområdescheferna på Strongpoint. Redan efter ett år började hon ställa och driva helt andra frågor på mötena.

”Jag kunde till exempel gå in och diskutera produktions- och logistikfrågor på ett helt annat sätt. Det är väldigt givande för mig och förstås bra för företaget också.”

Men det har inte varit en dans på rosor att klara sig igenom två år av intensivt pluggande samtidigt som hon har jobbat och gjort sitt bästa för att hålla kontakt med vänner och familj.

”Precis som på andra utbildningar handlar det om att ta till sig texter och omsätta dem till praktisk kunskap. Skillnaden på MBA:n är att det handlar om så enorma mängder text. Det tar tid och kräver disciplin. På bekostnad av annat i livet, men det är det värt.”

Men Catrine bestämde sig tidigt för att verkligen ge sitt allt:

”Det är ingen idé att gå den här utbildningen om man inte är beredd att satsa och göra det ordentligt. Men om man gör det är den värd vartenda spänn.”

Hela denna artikel är en annons från Stockholms universitet Executive MBA.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden