»Du måste konfrontera din rädsla«

Krönikor
Text: Redaktionen
Publicerad

Att sälja till australiensare har alltid känts naturligt för oss inom Virginkoncernen. Folk i Australien gillar att ha roligt och de är entreprenörssjälar, precis som vi är på Virgin.

Australiensare är också innovatörer, i allt från förnyelsebar energi till design.
Det är kanske därför jag får så många frågor från »Down Under«. Här är de senaste:

Fråga: Jag har inte tillräckligt med självförtroende för att ge upp min bankkarriär och följa min dröm, som är att bli personlig tränare. Tycker du att jag ska fortsätta inom finansbranschen eftersom jag fortfarande tycker att det är ganska roligt, men inte lika roligt som det skulle vara att arbeta med personlig träning?



Leon Belobrov, Australien

Svar: »Om du bestämmer dig för att bli entreprenör, så måste du konfrontera dina tvivel och dina rädslor. Ibland måste du bara köra på. Jag har tvekat många gånger innan jag har lanserat ett nytt företag eller investering, till och med efter det att jag har rådfrågat mitt team och vi är redo att starta. Jag har turen att ha ett bra nätverk som består av vänner och rådgivare, och jag testar ofta mina idéer på dem.

Om du tror att du kan lyckas som personlig tränare, gör en plan som beskriver hur du skulle vara annorlunda jämfört med andra tränare, hur du skulle bygga upp företaget och hur du skulle hitta dina kunder. Diskutera din plan med några få vänner eller rådgivare som du har förtroende för (fråga dem var för sig, inte i grupp). Att samla in respons och agera på den feedback du får är ett avgörande steg innan du lanserar ett företag, oavsett hur litet eller hur stort det är.

Det är omöjligt för mig att hjälpa dig att fatta det här beslutet utan att veta mer om din situation. Men jag kan säga en sak: när jag har varit tvungen att bestämma mig om jag ska gå vidare med en ny affärsidé har jag ofta märkt att min intuition har varit min bästa vägvisare (och jag är säker på att de flesta entreprenörer håller med!) Vad säger din intuition?

Om du bestämmer dig för att bli entreprenör, gör dig redo för en omskakande resa. De flesta entreprenörer misslyckas första gången, eller så tvingas de återhämta sig efter en väldigt tuff start.«

F: Tycker du att företagets syfte – varför medarbetarna gör det de gör – är viktigare än hur de gör det?

Bec Kennedy, Australia

S: »Det är en utmärkt fråga, Bec. Jag har länge känt att ett företag inte kan fungera om man inte tar hänsyn till sina anställda, sina kunder och sin miljö. Man kan säkert dra in pengar på kort sikt, men jag tror inte att det är hållbart i längden.«

Att vara effektiv, produktiv och lönsam är viktiga mål för alla företag som verkar på en konkurrensutsatt global marknad. Men att göra affärer på ett ansvarsfullt och rättvist sätt är lika viktigt, kanske till och med viktigare i långa loppet. För det engagerar och motiverar dina medarbetare och gör att de blir mer effektiva och ger bättre service. Det leder till att kunderna blir mer lojala och lägger mer av sina pengar på era varor och tjänster. Den goda cirkeln kommer att leda till bättre affärer.

F: Vilket ovärderligt råd kan du ge till en 27-årig man som vill bli företagare?

Drue Schofield, Brisbane, Australia

S: »Följ ditt hjärta, gör något som du verkligen känner mycket passion för. De Virginföretag som har klarat sig bra genom åren har alltid varit de där alla på företaget har känt väldigt starkt för affärsidén och engagerat sig i den. Försäljningssiffrorna har ofta talat sitt tydliga språk.

Men jag ska vara mer specifik, eftersom du planerar att starta ett företag. När jag tittar tillbaka på när vi lanserade Virgin Atlantic, Virgin Active och Virgin Mobile, så minns jag att vi alltid hade en klar bild av vad kunderna ville ha och hur vi skulle leverera det (samtidigt som det skulle vara kul!).


På Virgin Atlantic erbjöd vi fantastisk service. Det innebar att vi gav våra kunder extra tjänster, som massage på planet och tv-skärmar på varje stolsrygg. På gymkedjan Virgin Active fokuserade vi på att bygga stora familjevänliga gym med pooler och medarbetare som hela tiden var på hugget. På Virgin Mobile bestämde vi oss för att skapa en tjänst som inte krävde att våra kunder var tvungna att förbinda sig via besvärliga kontrakt. I stället skulle Virgin Mobile ge en direkt länk till underhållning och musik. Vårt tydliga syfte och fantastiska kundtjänst hjälpte oss att lyckas.

Oj, nu fick du mer än ett råd!«

F: Virgin Atlantic är ett bra exempel på hur de som arbetar inom teknikavdelningen, och som verkar 'bakom kulisserna' kan samverka med medarbetarna som har direktkontakt med kunderna. Hur har ni åstadkommit det?

Anne Wilson, Australia

S: »Vi har alltid försökt utmana gamla 'sanningar' i varje bransch vi ger oss in i, och vi försöker uppmuntra våra vd:ar och medarbetare att göra det samma, särskilt medarbetarna eftersom de ser saker ur kundens perspektiv. Våra företag handlar ju framför allt som att ge våra kunder en upplevelse.

Du kan se det i hur vi försöker differentiera vårt flygbolag från andra. De som flyger med Virgin kan få åka limousine till flygplatsen, de får sitta i en särskild lounge, de får glass när de tittar på film under flygningen. En stor del av de här idéerna kommer från våra medarbetare och chefer eftersom vi ber ledningsgruppen, vår marknadsavdelning, våra ingenjörer och vår kabinpersonal att komma med idéer som bidrar till att vi fortsätter vara nyskapande och aktuella.«

Fotnot: © 2010 Richard Branson (Distributed by The New York Times Syndicate).  

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden