chef_restaurang-v2
Illustration: Sanna Mander

De mest avslöjande intervjufrågorna

Dags att nyrekrytera? Här är frågorna du ska ställa om du vill veta hur din framtida medarbetare är – och inte bara hur hen arbetar.

Att stärka företagskulturen är en av årets främsta ledarskapstrender, konstaterade Chef nyligen. Det finns många exempel på företag som börjat anställa medarbetare efter deras personlighet och hur den passar in i företaget, istället för att förlita sig på meriter och erfarenheter.

Men hur får du reda på hur din framtida medarbetare är som person?

Fastcompany.com har frågat Tara Kelly, vd på företaget SPLICE, om några saker du kan ta upp på en anställningsintervju för att få ett hum om hur personen är och hur hen agerar i olika situationer.

1. Undvik frågan ”Är du rädd att misslyckas?” (Alla kommer ändå svara nej på det). Fråga istället om vad personen gjort som hen är mest, och minst, stolt över. Det ger en bild av om de tar chanser och hur de uppfattat sina misstag.

2. Det kan alltid bli bättre. Leta därför efter en person som berättar om vad de förändrat – till det bättre – på en tidigare arbetsplats och vad de lärde av sina misstag.

3. För att få reda på om personen är hungrig på att lära sig nya saker kan du fråga om vad hen gjorde i helgen eller gör på fritiden. Den som håller på med nya projekt eller provar nya saker på sin fritid kommer säkerligen att göra det på kontoret också.

4. Lyssna efter berättelser där personen beskriver hur de samarbetat.

”Det spelar ingen roll hur smarta de är om de inte är villiga att hjälpa andra. Då är de inte bra att ha i ett team”‚ säger Tara Kelly.

5. Fråga: ”Vilket element passar bäst in på dig: Vind, vatten, jord eller eld?” Frågan kan verka konstig, men var inte rädd för att ställa oväntade frågor till personen du intervjuar. De frågorna kan avslöja saker du aldrig skulle få reda på annars.

”De konstigaste frågorna kan leda till de mest sprakande svaren”, säger Tara Kelly.

6. För att få en bild av hur någon reagerar under stress och hur de anpassar sig till situationen kan du pendla mellan att ställa snabba och många frågor och att ha intervjun i ett lugnt tempo.

Eller, varför inte råka tappa en penna i golvet för att se hur personen reagerar? Struntar hen i det, låtsas inte se eller böjer sig ner för att plocka upp den? Det säger en hel del om en människa, menar Tara Kelly.

Relaterade artiklar

Cecilia Rosquist, distriktschef på Kone
Beslutsfattande

Cecilia Rosquist: ”Jag har fått driva många spännande förändringsprojekt”

Att distriktschefen Cecilia Rosquist skulle hamna i hissbranschen var inget hon räknat med. Eller att hissar kunde framkalla så starka känslor.
intro_degreed
Annonssamarbete Chef + Degreed

Synliggör det dolda lärandet på jobbet

Mängder av lärande på jobbet sker i det dolda. Gamla synsätt står i vägen för att ta tillvara kompetens.
”Framtiden bryr sig inte om hur du blev expert på något – bara att du blev det”, konstaterar Dan Tesnjak på Degreed.

stoppa_radslan
Beslutsfattande

Så hindrar du rädslan – från att sabotera karriären

Ett stort karriärbeslut på gång? Ofta får farhågorna kring det okända överhanden, och vi förblir vid vår trygga läst. Se rädslorna i vitögat och återta kontrollen över dina val!
kontorledighet
Beslutsfattande

Därför väljer 4 av 10 chefer att sluta: ”Drunknar i pappersarbete”

Nu visar en studie som Ledarna presenterar skälen till varför nästan hälften av cheferna väljer andra karriärvägar.
utsedd
Beslutsfattande

5 saker framgångsrika ledare gör helt annorlunda

Alla chefer vill leda medarbetare som är motiverade och känner att arbetet är meningsfullt. Men hur gör du för att lyckas? Här är 5 punkter som framgångsrika ledare följer.
itchefer
Beslutsfattande

Forskning: Därför är IT-chefens roll hotad idag

Om IT-chefernas inflytande var stort vid millennieskiftet ser det annorlunda ut idag. Främst är det digitaliseringen som förändrat deras ställning, visar svensk forskning.
Maria Geijer på Morot & Co ger råd om hur du knyter dina kunder närmare. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + Morot & Co

Så enkelt tar du klivet närmare kunden

Bli bättre på att få nya kunder och behålla dem ni har. ”Många missar hur enkelt det kan vara att testa, utforska och samla in kunskap om vad som är intressant för just deras kunder”, säger Maria Geijer, på Morot & Co

mistagen
Beslutsfattande

Vd:ar avslöjar: Största misstagen vi gjorde – i början

Alla toppchefer har någon gång varit ny som chef. Och alla har gjort misstag. Här är några lärdomar från vd:ar som reflekterat över sin första tid som ledare.