truecaller
Truecaller kallar sig själva ”Lilla FN”. Och det med rätta. På Stockholmskonto-ret finns 35 länder representerade.

Maxad mångfald när cv:t skrotades på Truecaller

När Nami Zarringhalam och Alan Mamedi startade sitt företag Truecaller var de fast beslutna om en sak: Att ge alla människor, oavsett bakgrund, samma chans.

Båda hade växt upp med föräldrar födda utanför Sverige och båda hade under sin uppväxt märkt att personer med en annan bakgrund än den typiskt svenska hade andra förutsättningar inom arbetslivet än vad infödda svenskar hade.

Så när Truecaller, som utvecklar en global telefonboksapp, grundades 2009 satte denna erfarenhet en avgörande prägel på företaget. Det spelar ingen roll vilket land du kommer från eller vilken formell utbildning du har. Det viktigaste är inställningen, värderingarna och passionen.

Enda undantaget är alla de ingenjörer som jobbar på Truecaller. De får alltid göra tekniska tester och case i samband med att de rekryteras.

Men i övriga fall är det andra variabler än formalia på cv:t som står i centrum när en person anställs.

”Vi tittar inte på kandidaternas utbildning och betyg när vi anställer. Vi tittar på vad de kan, vilka värderingar de har och hur passionerade de är. Företaget är väldigt värderingsstyrt”, säger Anna Fredrixon, hr-direktör på Truecaller, som tidigare jobbade på ett betydligt mer homogent konsultföretag.

De värderingar som företaget arbetar efter är fun, respect, efficiency och prestigelessness (ett ord som inte finns på engelska), det vill säga glädje, respekt, effektivitet och prestigelöshet.

”Folk ska känna passion för det de gör och respektera varandras olikheter. De har stor frihet, men ska också leverera och inte ha någon prestige utan göra vad som krävs.”

Totalt jobbar 70 personer på Truecaller, varav 60 medarbetare sitter i Stockholm. Av dessa är endast omkring var femte svensk.

Sammantaget finns 35 nationaliteter – bland annat USA, Frankrike, Sri Lanka och Indien – representerade på alla nivåer inom företaget. Med tanke på den stora etniska mixen har Truecaller gett sig själva smeknamnet ”Lilla FN”.

Något krav på att kunna prata svenska finns det inte.

”Man klarar sig långt med engelska i Sverige och man behöver heller inte prata perfekt med brittisk accent”, säger Anna Fredrixon.

Den stora spridningen bland personalen lyfts fram på olika sätt på företaget. Bland annat har alla medarbetare sitt lands flagga vid sin arbetsplats.

”När någon har varit i sitt hemland tar han eller hon med sig någonting därifrån, till exempel något ätbart. På våra så kallade ’geek lunches’, där medarbetarna håller drag­ningar om olika ämnen kan det också hända att någon berättar om sitt hemland.”

Under de olika ländernas högtider har personalen även på sig sitt lands högtidskläder. Och när det är Lucia eller midsommar skickar företaget ut information om Sverige och svenska traditioner och för­klarar vad som händer.

”Jag har även funderat på hur vi ska kunna ge alla ledigt på sina respektive länders viktigaste högtidsdagar. Än har jag inte hittat någon perfekt lösning, men jag tror att det ska gå att ordna”, säger Anna Fredrixon.

En stor fördel med mångfalden är att företaget kan använda sig av de varierande bakgrunderna när de utvecklar och marknadsför sina produkter utanför Sverige. Exempelvis kan medarbetarna berätta vad som är viktigt att tänka på i kommunikationen med deras hemländer.

”Det är lättare att vara ny­­tänkande när vi inte är fast i samma gamla vanor.”

Ett tips som Anna Fredrixon vill skicka med till andra före­­tag som vill komma igång med mångfaldsarbetet är att börja nu. Det behöver inte alltid föregås av omfattande utredningar.

”Oavsett hur det går för den som anställs får han eller hon en värdefull punkt på sitt cv. Stirra er inte blinda på bekymren eller på svenskakunskaper. Värderingsmässigt ledarskap är viktigare”, säger hon.

Tiden på företaget har även påverkat Anna Fredrixon på ett privat plan.

”Det har gett mig ett uppvaknande och en annan bild av Sverige. Saker är inte alltid som man föreställer sig, och det har gjort mig mer ödmjuk. Det är det bästa beslut jag har tagit att börja jobba här.”

Läs också: Seher Yilmaz - Börja med att räkna

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

vinst
Mångfald

De gick från 2 kvinnliga chefer – till 55 procent

Stamnät, elförsörjning, infrastruktur – av tradition en mansdominerad sektor. Ändå har Svenska Kraftnät lyckats närma sig en jämn köns­fördelning.

domstol2
Annonssamarbete Chef + CSN

Dom i USA får fler svenskar att betala sina studielån

En fällande dom i Kalifornien har banat vägen. CSN får nu allt fler svenskar i USA att betala på sina studieskulder. ”Nu vet man att CSN vinner om vi går till domstol”, säger verksjuristen Helena Fällman.
johanna-frelin_finalist
Evenemang

Johanna Frelin: ”Våra byggnader ska skapa en bättre värld”

Årets innovativa ledarskap. Hon utformade företagets framtidsstrategi som en rymdresa och hon tog en buddistmunk till hjälp i hälsoarbetet. För Johanna Frelin är kreativitet en del av affärsnyttan.
monica_eckerdal_svenska_kyrkan
Evenemang

Monica Eckerdal: ”Kyrkan räddar liv på nätet”

Årets digitaliseringsledare. När världen förändras måste kyrkan följa med. Det insåg Årets Digitaliseringsledare när hon startade chattrum och byggde upp själa­vård på nätet. Numera talar kyrkan med ungdomar på ungdomars vis.
afvd
Karriär

Manligt nätverk ska locka fler kvinnor

Anställda i tekniktunga branscher är till stor del är män. Det är något ÅF:s vd Jonas Wiström vill ändra på, och snabbt ska det gå. Metoden: Ett manligt nätverk med en enda fråga på agendan.
pg_gyllenhammar-2
Mångfald

”Nämn en chef” – då väljer svensken en man

Svenskar tycker inte att chefskåren speglar samhället ur ett mångfaldsperspektiv. Det visar en ny undersökning från Ledarna – som också gör gällande att ingen kvinna hamnar på tio-i-topp när allmänheten ska nämna en chef.
En styrelse som driver innovation kan bli bolagets nya superkraft.
Annonssamarbete Chef + Vinnova

Styrelsen – så blir den företagets superkraft

Styrelsen behövs för att göra svenska bolag mer innovativa. Driv från styrelserummet kan göra hela skillnaden – och lyfta svenska företag. ”För att kunna bli en strategisk resurs för innovation behöver styrelser utveckla sig", säger Vinnovas generaldirektör Darja Isaksson.
amanda-lundeteg
Arbetsrätt

Ny rapport: Var femte ledare kvinna

För första gången utgörs nu en femtedel av börsbolagens ledningsgrupper av kvinnor. ”Vinden har vänt” skriver Amanda Lundeteg, vd för Allbright, i stiftelsens nya rapport som också talar om en generellt ljusare ekonomisk syn på framtiden med många nyanställningar.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden