Många säger inte ifrån vid etiska övertramp på jobbet.

Därför säger vi inte ifrån på jobbet

Trots att nio av tio svenskar tycker att etik på arbetsplatsen är viktigt säger nästan hälften, 44 procent, inte ifrån om de uppmärksammar ett orättvist agerande. Orsaken? Känslan av att det inte spelar någon roll eller att det helt enkelt är någon annans ansvar – även när det gäller chefer.

Bland linjechefer är det ungefär en tredjedel som undviker att agera mot etiska övertramp, säger Anna Romberg på Nordic Business Ethics Network, till tidningen Arbetsliv:

”Det finns en rädsla helt enkelt och man tycker att man inte vill vara besvärlig.”

Kartläggningen Nordic Business Ethics Survey, gjord i samarbete med Kantar Sifo, omfattar 1500 anställda i Sverige, Norge och Finland. Hur vanligt det är med övertramp, som till exempel kränkningar, mobbing eller liknande, framgår inte, men Romberg tror att mörkertalet är stort just för att många väljer att inte agera.

 

vardegrund-stor

Läs också: Så hanterar du rasism på jobbet

De flesta i undersökningen uppger att det visserligen finns en etisk policy på deras arbetsplats, men bara en tredjedel har fått utbildning i hur man ska agera vid etiska övertramp.

Chefernas bild av hur högt i tak det är på arbetsplatsen dock är mer positiv än övriga tillfrågades.

”Om många anställda upplever att det förekommer respektlöst beteende, men att man inte lyssnar och att beslut inte görs transparenta, så skapar det också en miljö som gör det tillåtet att bända på reglerna. Det handlar mycket om kulturen man vill bygga,” säger Anna Romberg till Arbetsliv.

chef_170627_nathat_detalj

Läs också: Därför mobbas chefer mer än andra på nätet

En fingervisning om hur samstämmigheten kring kulturen är på nordiska arbetsplatser illustreras i rapporten genom följande fråga och svar:

När det gällde frågan om huruvida samma regler gäller för chefer jämfört med medarbetare på arbetsplatsen tyckte 79 procent av cheferna på ledningsnivå att det stämde för deras organisation.

Men därefter sjönk siffran: 66 procent på linjechefsnivå, 48 procent på specialistmedarbetares nivå och bara 38 procent på icke specialist-medarbetares nivå höll med om påståendet.

Lockad att stanna kvar på jobbet under falska premisser? Du kan ha blivit brödsmulad!

Läs också: Så vet du om din chef brödsmular dig

Relaterade artiklar

Petter Wåhlberg, anstaltschef för Storboda. Foto: Martina Huber
Beslutsfattande

Anstaltschefen: ”Man kan inte pausa ett fängelse”

Coronakrisen har skruvat upp pressen på chefer inom Kriminalvården. Ett tufft läge har blivit tuffare. ”Vi alla klarar av lite mer än vi tror”, säger anstaltschefen Petter Wåhlberg.
Victoria Ödlund, hr-expert på Simployer, guidar till en lyckad onboarding.
Annonssamarbete Chef + Simployer

Lyckas med onboarding – på plats eller digitalt

En strukturerad introduktion av nya kollegor viktigare än någonsin. Oavsett om onboarding görs på plats eller digitalt.

uppsagningarbjorn
Konflikthantering

Fråga psykologen: ”Hur ska man informera om uppsägningar?”

Hur ska man informera om uppsägningar i coronakrisen? Och hur hanterar man medarbetare som haft missbruksproblematik eller som sprider apokalyptisk stämning på videomötena? Det är några frågor psykologen Björn Hedensjö fått om svåra samtal i Chefs facebookgrupp Chefa i coronakris. Här ger han svar på dem.
kvinnlig_chef
Konflikthantering

Forskning: Tuffare få kritik av kvinnlig chef

Kvinnliga chefer diskrimineras ”underifrån”, visar ny forskning. Medarbetare av båda könen blir betydligt mer upprörda av negativ feedback från kvinnliga chefer än manliga.

Meghan Markle och prins Harry
Konflikthantering

”Kungliga krisen symbolisk för ett ledarskap i förändring”

När prins Harry och Meghan förklarade att de inte längre fogar sig i ledet utan tänker bo halva året i Kanada gruffar farmor drottning Elizabeth. Men ledarskapsexperten Alexander Holmberg myser: ”Det här är exakt vad många styrelser och vd:ar brottas med i dag.”
Två män i samtal.
Konflikthantering

Viktigaste tipset för svåra samtal

Många chefer drar sig för svåra samtal. Kommunikationsexperten Leena Männik Styren vill med boken Chefens 42 samtal – samtal du våndas inför och alla andra samtal ge konkreta verktyg för dialoger om allt från löner till kränkningar och missbruk.

Distansjobb gör det svårare att uppmärksamma farlig stress.
Annonssamarbete Chef + Skandia

10 signaler på farlig chefstress

”Chefer behöver bli bättre på att söka stöd och ta emot hjälp när de känner igen varningssignaler”, säger Kristina Hagström, hälsostrateg.

gretathunbergaretsperson
Konflikthantering

Greta Thunbergs 4 viktigaste ledaregenskaper

Som första svensk någonsin har klimataktivisten Greta Thunberg fått utmärkelsen Årets person av amerikanska tidskriften Time. Här är fyra saker du som ledare kan lära dig av henne.