Många säger inte ifrån vid etiska övertramp på jobbet.

Därför säger vi inte ifrån på jobbet

Trots att nio av tio svenskar tycker att etik på arbetsplatsen är viktigt säger nästan hälften, 44 procent, inte ifrån om de uppmärksammar ett orättvist agerande. Orsaken? Känslan av att det inte spelar någon roll eller att det helt enkelt är någon annans ansvar – även när det gäller chefer.

Bland linjechefer är det ungefär en tredjedel som undviker att agera mot etiska övertramp, säger Anna Romberg på Nordic Business Ethics Network, till tidningen Arbetsliv:

”Det finns en rädsla helt enkelt och man tycker att man inte vill vara besvärlig.”

Kartläggningen Nordic Business Ethics Survey, gjord i samarbete med Kantar Sifo, omfattar 1500 anställda i Sverige, Norge och Finland. Hur vanligt det är med övertramp, som till exempel kränkningar, mobbing eller liknande, framgår inte, men Romberg tror att mörkertalet är stort just för att många väljer att inte agera.

 

vardegrund-stor

Läs också: Så hanterar du rasism på jobbet

De flesta i undersökningen uppger att det visserligen finns en etisk policy på deras arbetsplats, men bara en tredjedel har fått utbildning i hur man ska agera vid etiska övertramp.

Chefernas bild av hur högt i tak det är på arbetsplatsen dock är mer positiv än övriga tillfrågades.

”Om många anställda upplever att det förekommer respektlöst beteende, men att man inte lyssnar och att beslut inte görs transparenta, så skapar det också en miljö som gör det tillåtet att bända på reglerna. Det handlar mycket om kulturen man vill bygga,” säger Anna Romberg till Arbetsliv.

chef_170627_nathat_detalj

Läs också: Därför mobbas chefer mer än andra på nätet

En fingervisning om hur samstämmigheten kring kulturen är på nordiska arbetsplatser illustreras i rapporten genom följande fråga och svar:

När det gällde frågan om huruvida samma regler gäller för chefer jämfört med medarbetare på arbetsplatsen tyckte 79 procent av cheferna på ledningsnivå att det stämde för deras organisation.

Men därefter sjönk siffran: 66 procent på linjechefsnivå, 48 procent på specialistmedarbetares nivå och bara 38 procent på icke specialist-medarbetares nivå höll med om påståendet.

Lockad att stanna kvar på jobbet under falska premisser? Du kan ha blivit brödsmulad!

Läs också: Så vet du om din chef brödsmular dig

Relaterade artiklar

linkedingrafik_intervjuperson1
Konflikthantering

Chefs följare: 80 procent har skämts för sin arbetsgivare

Du har din moral. Arbetsplatsen har sin moral. I en drömvärld går dessa ihop och du kan helt ställa dig bakom din chef och arbetsgivares värdegrund samt agerande. Men vad händer när de går i klinch? Extra tufft kan det bli för mellanchefer som kläms mellan sin egen moral och ledningens agerande. ”Det är superjobbigt med skandaler. Då ska man försvara ett fel man själv inte gjort”, säger karriärcoachen Charlotte Hågård.

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
ryssland-webb
Konflikthantering

Världsledarnas reaktioner på attacken

Kriget i Europa är ett faktum. Ryssland invaderar Ukraina och det råder osäkerhet i världspolitiken om vad som händer framåt. Reaktionerna från världens tyngsta och mäktigaste ledare är starka och känsloladdade. Läs här hur några av dem uttrycker sig!

Bild på kvinna med gul tröja och som håller i en penna.
Konflikthantering

Anonyma chefen: ”Kritiken var nära att knäcka mig”

I den bästa av världar kan man stå ut med att få kraftig kritik – och se det som ett tillfälle att både stå upp för sig själv och lära sig något. Precis så blev det för Eva-Lena. Hon sågades rejält som nybliven chef, men är nu en ledare vars team folk söker sig till.

Ett gäng personer som sitter runt ett bord och diskuterar med allvarliga ansikten. Pratbubblor med
Konflikthantering

Så hanterar du arga medarbetare

Att behöva fatta tuffa beslut kommer du inte undan som chef, med följden att medarbetare kan bli både ilskna och besvikna. Men hur ska du då kommunicera besluten på ett så bra sätt som möjligt? Här är tre smarta tips från John Friedman, expert på konflikthantering och medgrundare till den ideella organisationen The Center for Understanding in Conflict.

En bekymrad man sitter vid sitt skrivbord och lutar huvudet mot ena handen.
Konflikthantering

”Åh nej! Mejlet hamnade hos helt fel medarbetare”

Vad gör du när du blir irriterad på en medarbetare och behöver lätta på trycket? Markus mejlade en chefskollega. Trodde han… 

tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
Jaques i kavaj framför en mur.
Konflikthantering

Chefen på Kumla: ”Vi får svårt att ha kontroll”

Överbeläggning och nya gängbeteenden gör tillvaron inne på Kumlaanstalten mer riskfylld.
”Vi får mer och mer svårt att ha kontroll över våra avdelningar”, säger anstaltschef Jacques Mwepu och ger sin bild av svensk kriminalvård, i det nya avsnittet av Chef Dilemma.