Kontorslandskap med människor som är i rörelse

Ny studie: Så vässar du koncentrationen

Förvisso avgörs vår uppmärksamhetsförmåga och våra kognitiva funktioner till stor del av våra gener men en ny review på över 70 studier* visar att det går att påverka dessa till det bättre genom dagliga rutiner. Det skriver Medical Xpress.

Har du svårare att hålla koncentrationen när det händer mycket på arbetsplatsen? Någon passerar, en mobiltelefon ringer, några skrattar, det plingar i mejlen, en dörr slås igen. Allt det där kostar i din förmåga att hålla kvar din uppmärksamhet och fokusera på din uppgift. Även sådant som drar i ditt inre; distraherande tankar, en dagdröm, att motstå kaffe- eller sötsug, oron över att du inte ska hinna klart innan det är dags att hämta på dagis, den kliande lusten att kolla mejl eller sociala medier, tär på din exekutiva förmåga. Det vill säga den som hjälper oss att prioritera vad vi ska engagera oss i och filtrerar bort oönskade störningsmoment.

Men den nyligen gjorda översiktsartikeln visar att daglig meditation, regelbunden träning och ordentliga sovrutiner vässar dina exekutiva förmågor. Om du vill öka din produktivitet och begränsa din impulsivitet är det alltså detta du ska prioritera på daglig basis.

Redan 20 minuter daglig meditation gör skillnad. Dessvärre förbättrade inte yoga, den exekutiva förmågan, lika mycket som andra meditationstekniker, där målet var uppmärksamhetskontroll. Däremot förbättrade yogisarna den övergripande förmågan att ta tillbaka kontrollen.

Jämfört med stillasittande gav sex timmars fysisk aktivitet i veckan betydligt förbättrade kognitiva funktionerna, de som dessutom ägnade sig åt högintensiv träning gjorde också färre misstag. Sömnbrist hade inte riktigt lika stor effekt på uppmärksamheten som träning och meditation, däremot gjorde det människor långsammare och mer benägna att göra misstag.

*Källa: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/acp.3904

utomhuswebb

Läs också: Kreativa medarbetare på utomhuskonferens

stress-11

Läs också: 5 sätt att fokusera när det är körigt

chef-marknadsbit-1
Prenumerera på Chef

DITT ledarskap spelar roll

Vi stöttar dig! Med Chef får du kraften och verktygen att leda ditt team mot framgång.

Relaterade artiklar

Medarbetare som får hjälp av en annan person framför datorn
Personlig effektivitet

Så får du fart på karriären med en jobbcoach

Är du trött på ditt nuvarande chefsjobb, men osäker på vad du ska göra i stället? Då kan en karriärrådgivare vara något för dig. Här är vad du kan förvänta dig – och vad du nog inte bör hoppas på.

Framtidens hybridmöte kräver ny digital teknik
Annonssamarbete Chef + Office Management

Så tar du hybridmötet till nästa nivå

Mötestekniken på väg in i en ny och smartare era. Här får du veta mer om vad som krävs för att lyckas med framtidens digitala möten.
Maja Bosnic och Margaretha Öström. Bild på en kvinna i vit morgonrock som slappnar av.
Personlig effektivitet

Så kopplar du bort autopiloten

Fokusträning och självkännedom får dig att koppla bort autopiloten och sluta göra tusen saker samtidigt. Resultat: Du blir mer klarsynt och får mer gjort.

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

langsiktigamal
Personlig effektivitet

Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick

Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.
Hjärna och ljuspunkter
Personlig effektivitet

7 steg – så programmerar du din hjärna för succé

Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.
tva%cc%8akvinnorps
Annonssamarbete Chef + Försäkringskassan

Hallå chefen! Det finns ett viktigt hälsobidrag att söka

Många chefer missar ett viktigt bidrag för att förebygga ohälsa hos medarbetare. ”Rätt hjälp kan göra skillnad”, säger Rebecca Kolga på Försäkringskassan och uppmanar chefer att söka stödet på upp till 200 000 kronor per år.
Apor pausar
Personlig effektivitet

Så lång är den optimala jobbpausen

Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa.