Cheftest: Bankbossen Annika Falkengren

Med en energi som aldrig tycks sina styr Annika Falkengren SEB med fast hand. Lika självklart som hon förmedlar sin vision från podiet chattar hon med med­arbetarna på intranätet. Men balansgången mellan delegering och detaljstyrning är ibland hårfin.

Cheftest
Publicerad
Foto: SEB

Denna artikel publicerades ursprungligen på Chef.se 1 juli 2016.

Det sena 00-talets finanskris hade knappt hunnit lägga sig då det blev känt att Annika Falkengrens lön hade höjts avsevärt, med närmare 25 procent.

Kvällstidningarna vädrade blod. Till och med dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt reagerade.

Inte blev det bättre av att Annika Falkengren surnade till på en reporter som ställde kritiska frågor om detta. Det fick henne att framstå som arrogant och girig.

”Ingen skickar blommor till dig för att du är bankdirektör. Man blir aldrig älskad, man kan möjligen bli respekterad en bra dag. Annika hade nog förväntat sig att hon skulle bli mer omhuldad av de bredare folklagren, men där kom hon till korta”, säger en före detta hög chef som följde dramat på nära håll.

Till slut backade styrelsen och Falkengren själv urskuldade sig med orden ”jag kan inte nog betona hur fel detta har blivit”.

”Nu har hon lärt sig att det kostar att stå på scenen och i rampljuset och ibland får man oförtjänta smällar för att man är en offentlig person. Jag tror att det i slutändan gjorde henne till en bättre chef”, säger en annan chef som var med under den här tiden.

”Ibland måste man stå still när det blåser, det är något som jag har jag lärt mig av henne, hon har en enorm förmåga att inte deppa”, säger chefen.

I elva år har Annika Falkengren varit SEB:s vd och koncernchef. Två gånger har hon utsetts till näringslivets mäktigaste kvinna av tidningen Veckans Affärer. För två år sedan utnämnde tidskriften Fortune henne till världens fjärde mäktigaste kvinna utanför Asien och USA.

Vägen till makten började med en traineetjänst på SEB i mitten av 1980-talet. Det ledde snabbt till chefspositioner och till slut till ledningsgruppen inom avdelningen merchant banking, som utgjorde den verkliga språngbrädan för Annika Falkengren.

Enligt flera personer som fanns i Falkengrens närhet runt millennieskiftet var hon tidigt inställd på att hon skulle bli koncernchef, det ingick i hennes målsättning.

En del påpekar att hennes profil egentligen talade emot att hon skulle bli ny vd, men att hon genom sitt sätt att leverera resultat hade visat sig passande.

”Hon är speciell ur det hänseendet att hon saknar internationell erfarenhet. Hon är en produkt av huvudkontoret på SEB. Hon har alltid varit nära makten. På så sätt är hon ganska enbent”, säger en före detta kollega.

Det var dock med omvittnad ödmjukhet som hon närmade sig den nya rollen. När hon blev vd sa hon till sin ledningsgrupp ”vad gör vi nu? Jag har inte varit vd förut” och så arbetade de tillsammans fram en plan.

Ett av hennes uppdrag var att bryta ner gamla hierarkier, vilket innebar att hon fick kliva på en stor mängd tår. Bland annat tvingades hon säga upp några av sina kompisar.

Men det sägs finnas stor styrka i Annika Falkengrens nypor, då som nu. Det finns åtskilliga vittnesrapporter om att hon varken räds förändringar eller konflikter.

”Hon är bra på att fatta de tuffa besluten. Alla får en chans, men det är inget daltande om vem som bestämmer. Om man försöker utmana och bli politisk tar det inte många minuter innan man står på gatan”, säger en hög chef med insyn i SEB:s ledning.

Lojalitet är nummer ett för Annika Falkengren.

”Hon vill ha medarbetare som har en vilja att göra sitt jobb, men inte är ute efter hennes jobb”, säger en medarbetare på hög nivå inom banken.

Annika Falkengren tog över koncernansvaret i en tid då kostnaderna hade skenat.

Hon skar bort, stramade upp och lyckades snygga till siffrorna.

”Är det något som SEB har varit uruselt på är det att hålla i kostnader”, säger en mångårig chef i ett av SEB:s dotterbolag.

Men Annika Falkengren har sett till att hennes chefer inte höjer kostnaderna.

”Hon sa: ’Det måste du väl förstå, nog kan du hitta tio miljoner att spara.’ Då tvingas man bli kreativ. Hon lyckades med det”, säger en före detta chef.

En av Annika Falkengrens främsta styrkor är hennes kommunikativa förmåga. Hon vet hur man når ut till hela organisationen. Även de som sitter på något av bankkontoren i landet eller jobbar utanför Sveriges gränser upplever att de har en nära relation till sin koncernchef.

Hon syns inte bara på podiet utan deltar regelbundet i chattar på intranätet, där hon tålmodigt svarar på frågor om hur många parkeringsplatser det ska bli i Arenastaden (dit stora delar av SEB:s huvudkontor flyttar om några år), varför man tagit bort fruktkorgarna eller på mer kritiska frågor kring det stora förändringsarbete som SEB genomgår.

Hon behärskar att tala till massorna, gärna om SEB:s värderingar.

”Det jag beundrar är hennes engagemang. Man kan flytta berg med det”, säger en hög chef som jobbat med henne.

Annika Falkengren svarar blixtsnabbt på mejl, nästan oavsett varifrån det kommer. För nyckelpersoner är hon alltid tillgänglig. Vid besök ute i verksamheten uppfattas hon som genuint intresserad och frågvis. Hon är bra på att komma ihåg namn.

Hon motiverar främst genom sin energi, men skulle, enligt flera källor, kunna bli bättre på att göra det även i ord.

”Eftersom hon svarar så snabbt på mejl skulle det vara lätt för henne att också ge lite feedback, men hon är väldigt sparsam med det”, säger en chef i en av SEB:s många divisioner.

Den långa tiden som koncernchef har inte fått energin att avta. Någon menar att hon blivit mer cynisk och luttrad, andra att hon är mer avslappnad och bekväm i dag. Men i stort sett upplevs hon vara densamma.

”Hon är en stark person, en stark karaktär som verkligen kan inta ett rum. Jag tycker att hon alltid varit skarp och snabb, men blivit bättre på att tala fritt ur hjärtat hur hon känner”, säger en nära medarbetare.

Annika Falkengren kastar sig ledigt mellan de stora övergripande frågorna och de små detaljerna. Hon zoomar in och zoomar ut. Blickar långt framåt – som till exempel i den nyligen lanserade framtidsvisionen Vision 2025, som pekar ut riktningen för SEB under de kommande tio åren och som ska göra SEB till en av de ledande bankerna i Norden och Baltikum – och grottar ner sig i siffror.

Ihärdigheten, framåtandan, kraften och energin är hennes signum.

Det gäller att hänga med i svängarna.

”Jag slås ofta av att hon känner till saker på detaljnivå i det jobb jag gör. ’Oj, visste hon det här?’, tänker jag ofta. Hon läser på”, säger en chef.

”Hon kunde bli irriterad över små detaljer, som man inte kunde förutse. ’Det borde du ha förstått, varför tänkte du inte på det?’ Det berodde på hennes dagsform. Det kunde smälla till och sedan var det över. Hon kunde komma tillbaka en kvart senare och be om ursäkt”, säger en person som jobbat nära Annika Falkengren.

Det finns en tunn linje mellan att ha ett stort intresse för detaljer och att detaljstyra. Annika Falkengren hanterar denna balansakt likt en rutinerad lindansare.

”Det kan vara jävligt frustrerande ibland, hon har en förmåga att gå från makro rakt ner i detaljerna. Hon har ett utpräglat öga för detaljer och starka uppfattningar. Jag förstår att det finns de som har det jobbigt med det. Men det är svårt att kritisera henne för det, tyvärr är det ju ofta så att hon har en poäng”, säger en hög chef inom SEB med ett skratt.

Ibland svajar hon till och tappar för ett ögonblick balansen. Men falla? Nej, det gör hon inte.

Det saknas inte historier om medarbetare som är rädda för att rapportera till Annika Falkengren. Det finns rent av de som sägs ha slutat på grund av denna krävande ledarstil.

”Hon kan lägga sig i matsedeln i matsalen, om någon ska ha tjänstebil, eller att man jobbar för lite. Det finns alltid något man kan göra bättre. Om man inte pallar det ledarskapet har man inget där att göra. Men om man inte säger emot blir man inte gammal heller. Det är en debatt, det är som en italiensk familjemiddag, det är ett ständigt gräl med goda intentioner. Det är beröm och piska i en lagom mix”, säger en person med god insyn i ledningsgruppen.

Hon utövar ett ledarskap som å ena sidan kräver självständighet, å andra sidan ger stort ansvar.

”Det är upp till var och en att man ska ha lösningar, hon har inte alltid dem själv. Ska man jobba nära Annika ska man inte komma och be om lösningar. Dumma frågor får dumma svar”, säger en chef som jobbade nära Falkengren när hon var ny som koncernchef.

Det finns de som påstår att hennes bakgrund som diplomatbarn – Annika Falkengrens far var ambassadör, hon är född i Thailand – har fostrat henne till ett ganska osvenskt kynne. När hon inte gick i internatskolan i Sigtuna åkte hon runt i världen.

Det är ingen uppväxt som präglats av limpmackor, miljonprogram eller jantelag.

”Hon har andra referensramar, vilket präglar hennes ledarstil. Hon är osvensk, det är raka puckar som gäller. Det kan vara provocerande, men hon får saker att hända. Och ska man ratta en organisation att gå från 25 000 anställda till 17 000 kan man inte hålla på och vänta på att alla ska tycka att det är kul”, säger en före detta hög chef.

I början innebar ledarstilen en del kulturkrockar.

”Det funkade bra när hon var chef för internationell verksamhet, men svårare när hon skulle träffa småföretagare i Eslöv. Men nu sitter det”, säger samma chef.

När det gäller rekrytering och lagbyggande går åsikterna isär. Vissa menar att hon är välkomnande när det kommer nya medlemmar till ledningsgruppen. Andra säger att hon verkar ointresserad av det, att hennes ständiga strävan framåt gör att hon helt enkelt inte har tid att odla talanger och att hon helst rekryterar antingen dem hon tidigare har jobbat med eller dem som liknar henne själv.

”Hon är inte en generös person i den bemärkelsen, hon släpper inte ifrån sig saker bara för att bygga upp någon. Hon har ett enormt kontrollbehov, lägger mycket på att förstå vad som verkligen händer. Hon gör det mycket för företagets skull, men också för sin egen”, säger en chef med insyn i ledningen.

Hårdast beskrivs hon vara mot den person som hon ser i spegeln.

”Hennes krav på sig själv är ännu högre än kraven på andra, hon är aldrig nöjd med det hon har åstadkommit”, säger en hög chef, som är en av flera källor som påpekar detta faktum.

Hon sägs ha en outtröttlig energi när det gäller att utmana sina gamla uppfattningar.

Hon verkar aldrig hamna i ett läge där hon är beredd att ge upp.

”Hon utmanar hela tiden på ett ganska utmanande sätt”, säger en mellanchef inom SEB.

Det finns också de som anser att hon har en medvetenhet kring sin brist när det gäller lagbyggandet och att hon därför har sett till att ha en hr-organisation som är supportande. Banken har ett ambitiöst ledarutvecklarprogram, både på låg och högre chefsnivå.

SEB är också en organisation som många dröjer sig kvar i. Det finns många funktioner att gå till för den som vill utvecklas, vilket ju Annika Falkengren själv är ett bevis på.

Men kritikerna kallar hr-avdelningen för svag och talangbyggandet för långsamt.

Och för att vara en chef som så uttalat strävar efter mångfald har Annika Falkengren en rejält gubbtung ledningsgrupp. Endast två av tolv medlemmar är kvinnor.

”Det är en viktig fråga för henne, hon är medveten om att hon har en position som gör att folk tittar på hur hon gör och säger och hur framgångsrik hon är i det”, säger en nära chef.

Trots den ibland upplevda hårda ytan finns det empati hos Annika Falkengren.

”Om jag har ett personligt problem eller en sjukdom är hon snabb med att skicka brev eller att stödja. Hon skapar lojalitet genom att bry sig vid sådana tillfällen. Det har ju med att göra att hon själv är så fruktansvärt lojal”, säger en hög chef som följt Annika Falkengren länge.

För dem som befinner sig längre bort från henne, som inte ser detta, är det framför allt energin och förmågan att nå ut med sitt budskap som imponerar mest.

Vilken energikälla som håller henne igång är en gåta som många funderar över. Hon umgås med sin familj och läser romaner, säger de som fått se hennes privata sida.

Men framför allt verkar hon få kraft av att jobba.

”Hon har inga behov av att stänga av eller ta en långpromenad, hon slappnar av genom att träffa tjugo nya människor som hon aldrig har träffat förut på en middag. Det är vila för henne”, säger en hög chef på huvudkontoret.

Således är det få som tror att Annika Falkengren har för avsikt att kliva av sitt jobb på ett bra tag.

Det kan mycket väl vara så att det är hon själv som kommer att utvärdera huruvida Vision 2025 har uppfyllts.

Och utmaningar saknas inte för tävlingsmänniskan Annika Falkengren. Den värld som SEB verkar i är under ständig förändring, kanske framför allt genom digitaliseringen, men också genom nya aktörer, som Klarna och Paypal, som arbetar utifrån icke-traditionella banklösningar.

Annika Falkengren tycks ha lyckats med konststycket att bibehålla, men samtidigt förnya, den 150-åriga SEB-kulturen.

”När det var omorganisation, när det resulterade i att vissa inte skulle vara kvar, då var det en jobbig period, och då var det inte så mycket SEB-anda. Men nu när vi har kommit ett bit känner jag att andan finns där, kanske rent av starkare”, säger en medarbetare.

På högre nivå i organisationen är känslan densamma. En chef uttrycker sig så här.

”Annika har varit en bra ledare i en komplex organisation. Det hade slarvats med ledarskapet sedan 1970-talet, men nu är banken i bättre form än någonsin. Det blir inte bättre än så här.”

Annika Falkengren svarar:

”Visst är det jag! Mycket stämmer, som att jag en person med hög energi som zoomar in och zoomar ut. Rollen som bank-vd har förändrats. Du måste ha koll på detaljerna och samtidigt ha blicken riktad långt framåt. Bank är komplext och en bransch som inte har varit så förändringsbenägen. Jag brukar säga att det gäller att hela tiden jobba med stora och små frågor – rensa bort grus i skon – men att göra det så att alla förstår varför.

Det som kanske förvånar mig är beskrivningen kring rekrytering. Under mina år som vd har jag värnat om att lyfta in många nya personer och i dag är flertalet av mina närmaste medarbetare personer som jag inte arbetat tillsammans med tidigare. Det har gett mycket inspiration och ännu mer energi. Medias rampljus tycker jag är svårt. Bäst trivs jag tillsammans med medarbetare och kunder. Då har jag oftast nära till skratt.”

Annika Falkengren, vd och koncernchef SEB

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden