utbranning

Chefspsykologen: 7 tips för att undvika utbränning

Hösten är en tuff månad på många arbetsplatser. Antalet stressrelaterade sjukdomar ökar också i oktober, visar statistik. Så här ska du agera för att inte gå in i väggen.

Månaderna efter semestern – när vi fått tid att slappna av – ökar risken för att gå in i väggen. Det menar Robert Jonasen, chefspsykolog på SOS Internationals, i en intervju med Dagens Industri. Enligt psykologen tillåts kroppen att bryta ner viktiga hormoner under semestern – hormoner som skyddar oss mot stress – för att ge plats oss lyckohormoner.

När sen oktober kommer är våra stressnivåer på en hög nivå – samtidigt som vi inte haft någon övergångsperiod från den lugna semestern till den mer stressiga vardagen. Därför också perioden där flest drabbas av stressrelaterade sjukdomar, enligt statistik från Försäkringskassan och SOS Internationals.

Hur ska man då göra för att undvika den farliga stressen på jobbet? Här är chefspsykologen bästa tips:

1) Börja tidigt

Då kan du få ett par timmar när du kan jobba mer ostört.

2) Var realistisk i din planering

Fråga dig själv om det är rimligt att du kommer hinna med allt du tagit på dig. Lägg tid på att verkligen gå igenom din kalender och undvik glädjekalkyler.

3) Lär dig prioritera

Vilka arbetsuppgifter är viktigast just idag? Genom att prioritera kan du enklare sortera vilka saker som måste göras och vilka som kan vänta ett tag.

4) Sätt upp regler för mobil- och dator

Kanske har ni redan en regel på ditt jobb om att ingen ska behöva svara på mejl efter ordinarie arbetstid. Om inte: Sätt upp egna för att enklare få koll på när du verkligen jobbar.

Ny webbkurs från Chef: Stresshantering för chefer!

5) Ta pauser med jämna mellanrum

Det kan faktiskt göra att du i slutändan blir mer effektiv. Även om det bara är tio minuter kan en paus göra att du får hämta andan och hitta ny energi.

6) Jobb är inte allt

Vad du gör efter jobbet har påverkan på ditt välmående. Se till att motionera, komma ut i naturen eller bara gå på bio. Att vårda sina hobbyer är något toppchefer är extra bra på, vilket Chef tidigare skrivit om.

7) Gå och lägg dig i tid

Sömnen är viktig för att vi ska kunna återhämta oss. Bestäm en tid när du ska vara i säng varje kväll för att skapa en sund rutin.

Källa: Robert Jonasen, Dagens Industri.

Investera i tidig stresshantering

Chefs webbkurs: Stresshantering för chefer får du tillgång till konkreta verktyg och lära dig beprövade metoder för att komma igång med stresshantering – både för dig själv och dina medarbetare. En smart investering för att minska risken för kostsamma sjukskrivningar! Just nu kan du prova första kapitlet utan kostnad.

Läs mer om webbkursen här!
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

hogpresterare-2
Arbetsmiljö

Så hindrar du medarbetarna – från att gå in i väggen

De levererar – gång på gång. Högpresterande medarbetare är en dröm för varje chef. Men konsekvenserna kan bli allvarliga om du inte tar hand om dessa på bästa sätt.
Christina Forsberg, CSN. Foto: Martina Huber
Annonssamarbete Chef + CSN

Christina Forsberg: CSN möjliggör drömmar

Studiestödet måste säkras – för nya generationer, längre arbetsliv och ständigt lärande. CSN:s generaldirektör Christina Forsberg berättar om hur hon leder arbetet med att möjliggöra livsdrömmar.

arbeta
Arbetsmiljö

9 skäl: Därför går du till jobbet – trots sjukdom

Det är förkylningstider. Men det hindrar oss inte från att gå till jobbet – trots sjukdom.
ledsen
Arbetsmiljö

Var fjärde chef känner psykiskt obehag – inför sitt jobb

Främst unga chefer har det tufft i arbetslivet, visar en ny undersökning.
mardaligt
Arbetsmiljö

Konflikt på jobbet: "Då ska chefen agera"

Tjafs, oenigheter och konflikter är vanliga i yrkeslivet. Som chef kan det vara svårt att veta när det är dags att “lägga sig i”. Ibland är det dock din skyldighet att agera.
hogpresterare-2
Arbetsmiljö

6 råd för att underlätta mellanchefens vardag

Mellanchefer pressas uppifrån och nerifrån. Här är 6 råd för hur du kan minska påfrestningen.
tholin-henrik_sandstrom2
Annonssamarbete Chef + Simployer (Tholin & Larsson)

3 frågor som avslöjar hål i en kompetensstrategi

Kompetensbrist är en växande dold kostnad i svenska företag. Hög tid att skaffa kontroll över situationen. Att ställa tre frågor är en bra början
Person med knut i håret som sitter med huvudet nedböjt mot knäna.
Arbetsmiljö

Rädd att missa något? Därför är chefer digitalt stressade

Handen på hjärtat – kontrollerar du din mejlkorg eller är det den som kontrollerar dig? I takt med att tekniken underlättar vår vardag breder också den digitala stressen ut sig. Chefer hör till de värst drabbade visar ny forskning.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden