utbranning1

Chefspsykologen: 7 tips för att undvika utmattning

Så här ska du agera för att inte gå in i väggen.

Månaderna efter semestern – när vi fått tid att slappna av – ökar risken för att gå in i väggen. Det menar Robert Jonasen, chefspsykolog på SOS Internationals, i en intervju med Dagens Industri. Enligt psykologen tillåts kroppen att bryta ner viktiga hormoner under semestern – hormoner som skyddar oss mot stress – för att ge plats oss lyckohormoner.

När vi sen börjar jobba kommer är våra stressnivåer vara på en hög nivå – samtidigt som vi inte haft någon övergångsperiod från den lugna semestern till den mer stressiga vardagen. Därför också perioden där flest drabbas av stressrelaterade sjukdomar, enligt statistik från Försäkringskassan och SOS Internationals.

Hur ska man då göra för att undvika den farliga stressen på jobbet? Här är chefspsykologen bästa tips:

1) Börja tidigt

Då kan du få ett par timmar när du kan jobba mer ostört.

2) Var realistisk i din planering

Fråga dig själv om det är rimligt att du kommer hinna med allt du tagit på dig. Lägg tid på att verkligen gå igenom din kalender och undvik glädjekalkyler.

3) Lär dig prioritera

Vilka arbetsuppgifter är viktigast just idag? Genom att prioritera kan du enklare sortera vilka saker som måste göras och vilka som kan vänta ett tag.

4) Sätt upp regler för mobil- och dator

Kanske har ni redan en regel på ditt jobb om att ingen ska behöva svara på mejl efter ordinarie arbetstid. Om inte: Sätt upp egna för att enklare få koll på när du verkligen jobbar.

Ny webbkurs från Chef: Stresshantering för chefer!

5) Ta pauser med jämna mellanrum

Det kan faktiskt göra att du i slutändan blir mer effektiv. Även om det bara är tio minuter kan en paus göra att du får hämta andan och hitta ny energi.

6) Jobb är inte allt

Vad du gör efter jobbet har påverkan på ditt välmående. Se till att motionera, komma ut i naturen eller bara gå på bio. Att vårda sina hobbyer är något toppchefer är extra bra på, vilket Chef tidigare skrivit om.

7) Gå och lägg dig i tid

Sömnen är viktig för att vi ska kunna återhämta oss. Bestäm en tid när du ska vara i säng varje kväll för att skapa en sund rutin.

Källa: Robert Jonasen, Dagens Industri.

Investera i tidig stresshantering

Chefs webbkurs: Stresshantering för chefer får du tillgång till konkreta verktyg och lära dig beprövade metoder för att komma igång med stresshantering – både för dig själv och dina medarbetare. En smart investering för att minska risken för kostsamma sjukskrivningar! Just nu kan du prova första kapitlet utan kostnad.

Läs mer om webbkursen här!

Relaterade artiklar

Collage: Orolig person i folksamling samt livspussel i form av ett pussel
Arbetsmiljö

Fler söker stöd för oro och relationer – färre för livspusslet

Ökad sjukskrivning, ökad efterfrågan på psykologsamtal och ergonomigenomgångar. De negativa konsekvenserna av pandemin för såväl arbetsgivare och medarbetare börjar synas.
Se webbinariet Chef Live i efterhand, med Apoteket, Handelshögskolan och Stora Enso.
46:07
Annonssamarbete Chef + Handelshögskolan i Stockholm

Lär dig om ledarskapet som ökar innovation och lönsamhet

Video:

Svenska storbolag och forskare är överens: Det här är ledarskapet som bygger lönsamma affärer. Se webbinariet Chef Live där du lär dig om ansvarsfullt ledarskap av Stora Ensos vd Per Lagervall, Apotekets Magnus Frisk och forskare på Handelshögskolan.

digital kbt kan hjälpa mot oro över coronakrisen
Arbetsmiljö

Digital hjälp effektivt vid covid-oro

Ett helt nyutvecklat digitalt självhjälpsprogram för att hantera oro vid covid-19 har visat sig ha god effekt. Deltagarna hade också en signifikant förbättrad daglig funktion på arbetet, enligt forskarna på Karolinska institutet.
fragortillmedarbetare
Arbetsmiljö

Tre frågor du borde ställa till dina medarbetare just nu

Under covid 19-krisen är det lätt att missa viktiga aspekter av ledarskapet. Här är tre frågor du borde ställa till dina medarbetare som chef.
Illustration med kvinna som har ett zoom-möte i ett stökigt rum med tomflaskor.
Arbetsmiljö

Fyra av tio chefer ser tecken på missbruk bland medarbetarna

Nästan 45 procent av cheferna märker tecken på missbruk bland sina medarbetare, visar Chefs undersökning. ”En anmärkningsvärt hög andel”, säger Anna Thulin, vd för expertorganisationen Alna.
Johnny Warström sitter på en soffkant.
Arbetsmiljö

Här är företaget där ingen får jobba mer än 40 timmar per vecka

På Mentimeter får ingen av medarbetarna under några omständigheter jobba mer än 40 timmar i veckan. ”Det får oss att prioritera smartare”, säger Johnny Warström, vd.
Kavla upp ärmarna. Här är trenderna som chefer och arbetsgivare behöver hantera framöver, enligt hr-experterna på Simployer.
Annonssamarbete Chef + Simployer

5 stora skiften för chefer – förbered dig så här

Pandemin har förändrat våra arbetsplatser och rivstartat allt från ny lagstiftning till digitalisering. Nu måste chefer och arbetsgivare hänga med i allt det nya.  Hr-experterna på Simployer framtidsspanar – och ger dig möjlighet att ligga steget före.
Chef som sitter i hallkorridor
Arbetsmiljö

Larmsiffrorna: Varannan chef känner obehag inför att gå till jobbet

Allt fler chefer känner obehag inför att ”gå till jobbet”. Värst är det inom offentliga sektorn, enligt Jobbhälsobarometern 2020. Det är en markant försämring i år. Cheferna trivs varken med jobb eller arbetsuppgifter.