halsoutmaningdel2

Chefs hälsoutmaning efter en vecka: ”10000 steg om dagen är ju jättemycket!”

Skoskav, glädje över att äntligen komma ut och ångestpåslag är några av erfarenheterna från Chefs medarbetare efter första veckan av 10000 steg per dag.

”Stoppa telefonen i bh:n” säger chefredaktör Cissi Elwin.

10 000 steg fyra gånger i veckan i Chefs nya hälsoutmaningen känns som ett högt ställt mål. Men Cissi meddelar obönhörligen att det är WHO:s rekommendation. Per dag! Och rör man sig mindre är det skadligt för hälsan.

”Du får ihop det på en rask promenad på en halvtimme tillsammans med alla steg du går hemma”, säger hon. ”Har du stegräknare i telefonen måste man ha den med sig hela tiden så att stegen räknas, eller skaffa en fitbit.”

Jag som lägger telefonen ifrån mig därhemma och dessutom sitter still och skriver hela dagarna inser att man får gå cirka 9 kilometer för att få ihop 10 000 steg.

Chefs hälsoutmaning blev ett skolboksexempel på hur svårt det är att vara chef. För det som är initierat i bästa välönskan om medarbetarna landade väldigt olika. Och då är vi ändå inte mer än 25 personer på det här företaget.

”För första gången den här pandemin fick jag en kraftig fysisk ångestreaktion när utmaningen presenterades,” säger en medarbetare och berättar det knappt någon av oss andra visste tidigare. Att hen tampats med ångest och depression i större delen av sitt liv och medicinerar men idag mår bra tack vare en egen rutin om att gå ut någon gång varje dag, lyssna på musik och andas frisk luft utan prestation.

”Därför känns det här särskilt olyckligt – och förtar glädjen när jag nu äntligen kommit igång med att gå ut.”

De som tampas med en inre rebell erkänner i pepp-grupperna att man lätt blir obstinat när man får en sådan här ”order”. Och vi diskuterar den ökade stress och press. Hur ska man få in det här i en redan fulltecknad almanacka? För mig blir veckan en kamp om antalet tecken eller antalet steg. Hur sjutton prioriterar man promenader med ett antal deadlines hängande över sitt huvud? Och vad vill chefen helst ha, steg eller tecken?

En medarbetare mejlar:

”Hjälp, trodde det skulle ta 30 minuter men 10 000 steg är en och en halv timme!! Hur ska jag få in det som chef – jag vill föregå med gott exempel – och småbarnsförälder. Jag har kört 15 minuter styrka med onlinetränare efter nattningen vilket jag är galet stolt över.”

Vi spånar på alternativ: Anslå en viss tid man måste tillbringa utomhus i dagsljus eller varför inte sätta en klumpsumma per vecka, 40 000 eller kanske till och med 50 000 steg. För en del känns allt under 10 000 per gång som ett misslyckande, helt plötsligen är det inte värt att komma ut om man bara hinner gå 6 000 steg.

Mätningar visar att om du minskar antalet steg per dag från 10 500 till 1 300 steg under två veckor får du bland annat en kraftig minskning av din maximala syreupptagningsförmåga, och går du från 6 200 steg till 1 400 steg per dag under tre veckor leder det till en försämrad metabolhälsa och kroppskomposition. 46 procent hade redan innan pandemins stillasittande drabbade oss en hälsofarligt låg kondition, enligt en stor studie 2018 på GIH.

En hand med pulsklocka inställd på 10000 steg samt Cissi Elwin till höger i bild

Läs också: Följ med på Chefs hälsoutmaning – ända fram till jul!

För några är utmaningen inte ett dugg utmanande.

”Om jag promenerar en timme, hämtar och lämnar barn och rör mig hemma kommer jag lätt upp i 20 000 steg om dagen, säger ett av våra träningsfreaks.

”Stegen brukar jag få till men inte under dagsljus, så det blev utmaningen för mig. Passade på att få lite kvalitetsmöte med min man, de gånger jag inte hade gåmöte” säger en annan och en tredje som också tyckte det var lätt som en plätt menar att man lika gärna kan ifrågasätta att svenskarna tittar på tv fem timmar om dagen.

En trasig hälsena och en önskan om att cykla, att få fortsätta sin vanliga träning och jag som yogar gör stegdiskussionen än mer intensiv. Upptäcker till stor glädje att Region Örebro län och Karlskoga lasarett har gjort en omvandlingstabell. Armhävningar är 266 steg i minuten, cykling i medeltempo 133, hugga ved räknas som 200 steg per minut, aktivt hushållsarbete 133 och yoga 83 steg. Så det finns flera alternativa sätt att få ihop sina steg som kan jämföras med att en rask promenad beräknas till 126 steg per minut.

Och i takt med att vi ändå gör utmaningen – det har varit en hel del skoskav den här veckan – delar vi i våra peppgrupper vedermödor och den växande glädjen över att vi oftast klarar de 10 000 stegen. Och jag njuter av att återknyta kontakten med medarbetare som jag inte pratat med på länge.

Medarbetaren som fick ett ångestpåslag har tagit veckans alla steg men vill fortfarande hellre ha ett veckomål eller ett individuellt mål.

”Den lågintensiva ilskan jag kände har visat sig vara en bra drivkraft. Det känns fortfarande som att Chef är inne och tafsar på min egentid i viss mån, men en bra grej med att tvingas gå lite längre är att jag kan se mig om i omgivningarna lite mer än vad jag gjort under mina egna kortare vandringar.”

Delta gärna i utmaningen ni också! Som grupp eller enskild person. Dela bilder från din promenad i sociala medier. Tagga oss och använd hashtaggen #promeneramedchef

Chefs stora hälsoutmaning: Häng med du också!

Person som promenerar vid vatten
  • Medarbetarna delas in i fem grupper. Välj en i gruppen som ska vara sammankallande.
  • Varje grupp möts digitalt/via telefon minst 1 gång per vecka, cirka 30 min. Fokus på hur alla mår och känner just nu. Prata ihop er i grupperna om hur, när och i vilket format ni vill mötas.
  • Utmaningen: Samtliga i gruppen går 10 000 steg/dag, minst fyra dagar/vecka, i fyra veckor, eller den tid ni bestämmer. Så många promenader som möjligt i dagsljus.
  • Det är ok att promenera på arbetstid.
  • Varje grupp utser en representant som rapporterar till ledningen varje vecka hur det går.
  • Efter att perioden är slut: Alla deltagare i de grupper som klarat utmaningen på Chef får varsitt presentkort på en träningsbutik på 500 kr, men naturligtvis valfritt att välja pris.
boostaiskogen1800

Läs också: Boosta dig – i skogen

prenumerera-chef-1
Prenumerera på Chef

Boosta ditt chefsjag

Nu är det goda ledarskapet viktigare än någonsin. Med Chef får du expertråd och handledning i tuffa chefsfrågor. Prenumerera idag!

Relaterade artiklar

En kvinna håller i en klangskål. Till vänster: Person ger kvinna ett par bowlingskor.
Hälsa

Nu ska chefen avgöra vad som är friskvård

Arbetsgivaren får ett större ansvar för att bedöma vad friskvårdsbidraget får användas till. Det blir resultatet när Skatteverket tar bort den exempellista på aktiviteter som tidigare funnits. Det är den stora – och enda – nyheten kring friskvårdsbidraget 2022. 

Det finns enkla och effektiva sätt för chefer att öka engagemanget hos medarbetarna. &franklys Caroline Fjellner tipsar om vad som går att börja med direkt.
Annonssamarbete Chef + &frankly

5 sätt för chefer att öka engagemanget – redan i dag

Engagemanget på jobbet har tagit stryk under pandemin. Men det finns flera enkla saker som du som chef kan göra direkt för att vända trenden. Vilket av tipsen tänker du börja med?
Niklas Laninge till höger. Bild på två par vilande fötter framför en öppen brasa.
Hälsa

Så hanterar du julstressen

Sönderstressad inför jul? Gör ett beteendepsykologiskt experiment. Pandemin ger dig alla ursäkter du behöver för att tacka nej och istället hinna njuta av allt det vackra – och lämna in budgeten. Det säger beteendepsykologen Niklas Laninge. 

En ung kvinna sitter framför sin dator och äter lunch, i form av en smörgås.
Hälsa

”Missa inte de tidiga signalerna på psykisk ohälsa”

De psykiska ohälsotalen skenar. Men det måste inte vara komplicerat att sätta in åtgärder på arbetsplatsen. ”Ibland behövs det inte mer än att chefen följer upp den anställda”, säger Gunnar Bergström, professor i arbetshälsovetenskap vid Högskolan i Gävle.

En
Hälsa

Allt fler blandar jobb och semester – kan ge sämre återhämtning

Allt fler tar längre ledigheter och passar på att sitta på annan ort och jobba. Men det innebär en risk att du får sämre koll på hur mycket paus du får från jobbet.

Illustration av bland annat en hjärna och en person som pratar.
Hälsa

Studier ger nyckeln till välmående team

Ta hjälp av forskningen för att förebygga psykisk ohälsa på din arbetsplats. Nu finns en ny sammanställning över 32 vetenskapliga studier som visar hur du kan göra.

Louise Wohrne utvecklas som hållbar ledare hos BillerudKorsnäs. Foto: Karina Ljungdahl
Annonssamarbete Chef + BillerudKorsnäs

Hon förändrar världen på jobbet

På BillerudKorsnäs är inte bara produkterna hållbara utan även deras ledare. Men vad innebär det i praktiken? ”För mig betyder det att jag får verktygen för att utveckla både mig själv och medarbetarna och att jag bidrar till en bättre värld”, säger Louise Wohrne, Director Sustainability och Public Affairs, på BillerudKorsnäs.
Kvinna sitter framför dator, ljus flödar in genom fönstret.
Hälsa

Ta in ljuset - bli piggare

Under vintern når bara fem procent av det globala ljuset till Sverige. Vill du få så mycket som möjligt av det ljus som finns? Se till att vara ute före klockan tio på morgonen.