Chefen på sociala medier
Företagens närvaro ökar i sociala medier. Men andelen chefer som använder sociala medier för sin arbetsgivares räkning har sjunkit med 11 procentenheter, enligt Chefs senaste undersökning. Här är Chefs artiklar om chefen på sociala medier.
Chefen på sociala medier
Sex av tio chefer väljer i varierande utsträckning att vara ambassadörer för sin verksamhet på sociala medier.
Men det är inte självklart för alla ledare.
Det visar Chefs nya undersökning med drygt 900 deltagare.
Pontus Roos, LinkedIn-expert.”Så fort man har skrivit var man jobbar i en profil är man representant för sitt företag. Man är aldrig privat på en plattform”.
Här på Chefs sida chefen på sociala medier ger vi dig:
- Chefs senaste undersökning om chefen på sociala medier.
- Chef pratar med oberoende Linkedin-experten Pontus Roos, professor Catrin Johansson, pressansvarig Ola Gäverth, och SKR:s vd Palle Lundberg om resultatet av undersökningen.
- Toppchefen för Gymkompaniet: ”LinkedIn är roligt – och ger hyggliga affärer”.
- Chefernas bästa tips för att nå ut i sociala medier.
- Lyko satsar på egen sociala medier-kanal.
- SKR:s vd om sociala medier: ”Vi ska vara där människor är”
- Och fler av våra senaste artiklar i ämnet – allt för att du ska hålla dig uppdaterad!
Catrin Johnsson, professor i organisationskommunikation vid Mittuniversitetet i Sundsvall.”Vd:ar och affärsområdeschefer som behöver vara synliga utanför organisationen bör lägga tid i sociala medier, om det är en viktig kanal för organisationens intressenter.”
Certifierad utbildning: Ny som chef
Chefer förväntas ofta leverera från dag ett. Ge dig själv eller dina nya chefer bästa möjliga start i rollen – för att kunna skapa resultat direkt! Nu har du också möjlighet att bli certifierad chef hos Chefakademin.
Rickard Lyko, vd Lyko.”Det är inte längre någon idé att försöka bygga upp några följarskaror i sociala medier.”
Bygg en egen företagsakademi
Allt fler företag tar ett helhetsgrepp för att kompetenssäkra sin verksamhet – med en egen utbildningsakademi. Läs mer om hur ni bygger en framgångsrik akademi, steg för steg.
Linda Björck, LinkedIn-expert”Börja i andra änden: Vad vill du vara känd för? För vem? Och varför ska de lyssna?”