caveman
Nutidens chefer dras med en hjärna anpassad för stenåldersliv. Effektivitetsexperten Petra Brask hjälper dig uppgradera den.

”Chefen har hjärnan kvar på stenåldern”

Du är en modern högpresterande chef med koll.
Synd bara att du har en stenåldershjärna.
Här får du hjälp av effektivitetskonsulten Petra Brask att skilja på en att-göra-lista och en sabeltandad tiger.

Innan vi inleder intervjun sätter effektivitetsexperten Petra Brask mobilen på flygplansläge. Tidspåminnare blir istället det nätta armbandsur hon lägger ner intill sin kaffekopp. Fokus här och nu. Petra Brask lever som hon lär.

”Vi blir splittrade när vi alltid har ett öga på mobilen. Klocktiden är däremot tydlig och lugnande. Något vi kan behöva. Vi har ju ändå ett eftersläp i hjärnan på 40 000 år”, konstaterar hon.

Missa inte! Chefs webbkurs lär dig frigöra tid och energi

Vår hjärna agerar fortfarande utifrån stenålderns överlevnadsorder, exempelvis när det gäller mat och träning: Rör inte på dig i onödan, du vet inte när du behöver energi igen. Svält hotar alltid, så ät när du får chansen.

Knappast order anpassade efter ett liv som kontorsarbetare med fikasugna kollegor och snabbmat, pub och matbutik runt hörnet…

Petra Brask

Petra Brask är effektivitetsexpert som sedan 1995 utbildat chefer och medarbetare i en mängd olika organisationer, allt från FN till Coca-Cola. Hon är välkänd som tids- och effektivitetsexpert i både tv, radio och tidningar och är i höst aktuell med nya boken Vem bestämmer över din tid? Petra Brask samarbetar med tidningen Chef i artiklar, seminarier och utbildningar för att ge chefer de verktyg som är bra att ha koll på för en mer strukturerad och energifylld vardag, både på arbetet och hemma. Foto: Tina Kindblom

Vi påverkas på motsvarande vis inom andra områden, förklarar Petra Brask. Känner du dåligt samvete för att du inte är lika tillgänglig för medarbetare som du skulle vilja, så är det delvis stenåldershjärnan som spökar.

”Då var det jättebra att vara ständigt tillgänglig. Ensam var inte stark, utan död. De här generna är fortfarande aktiva. Men nu har vi inte bara EN klan där vi måste vara delaktiga, tillföra något, bli omtyckta och tycka till. I dag har vi mängder: jobb-klanen, Facebook-klanen, Twitter-klanen, barnen-i-skolan-klanen…”

Chef Webbkurser: Bli mer effektiv! Lär dig att frigöra tid och energi i Chefs digitala utbildning

Människohjärnan har inte förändrats nämnvärt sedan stenåldern och är egentligen inte alls perfekt anpassad för en chef som står mitt uppe i digitalisering och globalisering.

Stressade chefer betar därför fortfarande av att-göra-listor med samma frenesi och stressnivå som om de var jagade av en sabeltandad tiger.

”Ibland måste du ifrågasätta: hänger mitt liv verkligen på det här? Nej. Däremot hänger ditt liv på att du lär dig hantera och ifrågasätta stress och ser till dina grundläggande behov som sömn, bra mat och rörelse.”

Vi behöver rutiner och struktur som hjälper oss att inte ge efter för stenåldersimpulserna. Sätt upp regler som istället hjälper dig att utnyttja din fantastiska hjärna så bra som möjligt.

”Många börjar med att beta av mejl och meddelanden direkt när de kommer in på jobbet. Men morgontiden är hjärnan oförstörd av andra intryck. Här kan du få en givande stund hjärnkraftsmässigt. Använd morgonen till strategiska, långsiktiga, tuffare uppgifter”, tipsar Petra Brask.

Gör din stenåldershjärna mer effektiv

Bli digital. Lär dig dina verktyg så att ditt epostprogram kan sortera bort lågprioriterade mejl. Se till att skapa mallar och genvägar för saker som du gör ofta.

Skaffa dig goda rutiner för utvecklingssamtal, lönesamtal och allt annat som är återkommande uppgifter i ditt chefsarbete. Hjärnan älskar rutiner, de tar väldigt lite tid och energi.

Bli en kalenderslav. Står det inte i din kalender så finns det inte. Använd din kalender som ett sätt att manövrera pusselbitarna i din vardag. Se till att vara först på plats och boka in tid för värdeskapande arbete och aktiviteter först. Tänk alltid fyra veckor i taget så får du bättre framförhållning.

Ifrågasätt möten. En chefs vardag består av oerhört många möten. Behövs de? Är de för många, för långa, saknar syfte, agenda? Vi behöver göra mötesrevolution och se till att skapa liv och mening i våra möten igen.

Var människa. Chefer behöver också sömn, mat och rörelse för att fungera. Se till att det finns med i din planering. Raster är också viktiga. Du kan vara produktiv i maximalt 1-1,5 timme i sträck. Att arbeta mer än 55 timmar per vecka är rentav kontraproduktivt. Boxa in tid så att du inte arbetar för länge utan rast. När du själv börjar känna dig trött är det i regel redan försent, då är du redan improduktiv. En bra minnesregel är att efter en timme ta 10 minuters rast.

Använd morgonens superkrafter. Du har förutsättningar att prestera som allra bäst cirka 2-2,5 timme efter att du har vaknat. Se till att det är då du har satt av tid för dina viktigaste uppgifter den dagen.

Vill du få mer gjort – utan att jobba mer?

Chefs effektivitetsexpert Petra Brask tillsammans med tre lådor med texterna "kasta", "spara" och "göra".

Chefs digitala grundutbildning i personlig effektivitet hjälper dig att prestera bättre på jobbet och må bättre genom att lära dig strategierna för att undvika stress. Du genomför kursen när, var och på vilken enhet du vill!

Till webbkursen!

Relaterade artiklar

Bok om brus och bild på författare.
Hälsa

5 sätt att hindra bruset – och fatta bättre beslut

Vet du med dig att du fattar sämre beslut när du är stressad? Grattis, du har identifierat något av det brus som påverkar dig som chef. En ny bok lär dig att undvika ödesdigra misstag med hjälp av brusinventering.

Ett verktyg för reflektion har hjälpt Micael Broström, försäljnings- och marknadsdirektör på Elitfönster, att förstå hur medarbetarna verkligen mår och hur de ligger till.
Annonssamarbete Chef + Rolf

Så ser chefen hur alla mår – på 5 minuter

”Jag letade efter en metod att säkerställa det närvarande, coachande och inkluderande ledarskapet”, säger Elitfönsters försäljnings- och marknadsdirektör Micael Broström. Han hittade det i en app.

langsiktigamal
Personlig effektivitet

Så uppnår du långsiktiga mål: 7 mentala trick

Visste du att 92 procent inte uppnår sina mål? Var lugn. Genom att förstå psykologin bakom kan du förhindra att du blir en av dem.
Hjärna och ljuspunkter
Personlig effektivitet

7 steg – så programmerar du din hjärna för succé

Låt dig inte styras av ditt undermedvetna. Här är tipsen för hur du kommer över beslutströtthet och tar dig vidare.
Apor pausar
Personlig effektivitet

Så lång är den optimala jobbpausen

Tricket för att behålla ett högt fokus under din arbetsdag är att ta pauser. Men inte lite när som helst, utan du bör planera och schemalägga dem – och se till att de är exakt lagom långa. 
Med mikrovanor kan små förändringar skapa stora föränringar
Personlig effektivitet

Mikrovanor – små förändringar som ger maximal skillnad

Det bästa sättet att lyckas med en ny vana är att börja med extremt små förändringar, så kallade mikrovanor, menar den omtalade beteendegurun BJ Fogg.
HR och chefer behöver få bättre koll på orsakerna bakom sjukfrånvaron, menar Tobias Ekros, vd på MedHelp.
Annonssamarbete Chef + MedHelp

Blind fläck hos HR hindrar minskning av sjukfrånvaro

Arbetet med att sänka sjuktalen är viktigt, men ofta ineffektivt. En ny rapport pekar på flera möjliga orsaker.

2021
Personlig effektivitet

Så får du den bästa nystarten 2021

Många av oss är slitna efter den höga nivå av alerthet som pandemin har tvingat oss till under lång tid. Så här gör du för att få nystarten du längtar efter.