Cissi Elwin är chefredaktör och vd för Chef.

Chef och Mgruppen går ihop i nytt bolag – Chefakademin

Nu går mediebolaget Chef och det anrika utbildningsbolaget Mgruppen Svenska Managementgruppen samman under namnet Chefakademin. Det nystartade bolaget blir därmed en av de tyngsta aktörerna på marknaden för chefs- och ledarskapsutveckling.

“Jag är så glad över att få börja bygga det här tillsammans med alla kunniga och engagerade medarbetare som ju är Sveriges främsta experter på chefs- och ledarskapsfrågor”, säger Cissi Elwin som blir vd för det nybildade bolaget och fortsätter:

“Vår ambition är att bli det självklara valet för dig som söker chef- och ledarskapsutveckling, genom hela vårt utbud av utbildning, smarta tjänster, tidningen Chef och Chef.se, sammanfattningar av de viktigaste ledarskapsböckerna, poddar och event.”

I samband med att Cissi Elwin tillträder den nya tjänsten lämnar hon efter tio år jobbet som chefredaktör för tidningen Chef.

“Vi söker nu en riktig vass publicist med stort intresse för hela den enorma revolution som arbetslivet just nu går igenom – och förståelse för den viktiga roll cheferna har i den”, säger Cissi Elwin.

Arbetet med att utforma Chefakademins organisation, utbud och profil pågår redan. Under hösten räknar den nya ledningen med att ha det mesta på plats.

“Men klart kommer det aldrig att bli! Vi kommer att behöva utveckla nya saker hela tiden för att fullt ut kunna svara på kundernas behov”, säger Cissi Elwin.

Det nya bolaget kommer att ledas av medlemmar från både Chef och Mgruppen:
Vice vd blir Calle Fleur, som haft samma tjänst på Chef.
Ekonomichef blir Marcus Henriksson, också från Chef.
Utbildningschef blir Helene Öhman, som har lett denna verksamhet hos Mgruppen.
Försäljningschef blir Eva Stein, som har haft samma tjänst på Mgruppen.
CMO/marknadschef blir Charlotte Borre Wetter, som haft samma tjänst på Chef.

Den nya chefredaktören kommer att bli ansvarig utgivare och leda den redaktionella delen av Chefakademin.

Chefakademin blir ett av Sveriges ledande utbildnings- och utvecklingsföretag för chefer och ledare på alla nivåer. Chefakademin har i dag cirka 50 medarbetare där alla har tydliga egna ansvarsområden. Utbildningsdelen samlar kurser och utbildningar i olika längd och format: Fysiskt, digitalt och blended‚ från snabb och flexibel upskilling till längre program som Executive MBA och företagsanpassade upplägg. I den redaktionella delen ingår tidningen Chef, webb och nyhetsbrev, Chefboken och flera stora event. Chefakademin är ett dotterbolag till Ledarna Chefsservice LCS AB.

4_risker_1800
Upskill

4 risker med chefers bristande kompetens­utveckling

Kompetenta ledare ger friska och motiverade medarbetare. Dessutom leder bra chefer till hög lönsamhet. Trots detta är det svårt för chefer att få tid och budget för upskill.

Relaterade artiklar

Cissi Elwin, programledare för Chef Dilemma
Om chef

Succé-podden Chef Dilemma når 100 000 lyssningar

Chefs ledarskapspodd Chef Dilemma gör succé. Nu har mer än 100 000 lyssnat på hur svenska toppchefer löser sina ledarskapsutmaningar.
Anna Svedman på SPP hjälper företag undvika dyra missar vid utlandsjobb.
Annonssamarbete Chef + SPP

Se upp med onödiga pensionsmissar vid utlandsjobb

Planerar ditt företetag att expandera globalt? Undvik då onödiga missar och fallgropar för medarbetare som jobbar utomlands. Det är enklare än du tror.
chefboken-think-like-a-rocket-scientist-1
Chefboken

Raketforskare hjälper chefer att göra det omöjliga

Raketforskning tog människan till månen men kan användas till betydligt mer än så. I massivt hyllade ”Think like a rocket scientist” delar tidigare raketforskaren Ozan Varol med sig av lättbegripliga strategier för att faktiskt lyckas med det som verkar omöjligt.

whatsyourproblem_bjornhedensjo-1
Chefboken

Boken som gör dig till mästare på problemlösning

När du försöker lösa problem — ger du dig då på rätt problem? Har du och dina kollegor lagt ner själ och hjärta i något, bara för att efteråt upptäcka att det var fel sak? Då är du inte ensam. Hyllade boken ”What’s your problem?” ger cheferna nycklar till en strategisk superkraft — förmågan att faktiskt lösa rätt problem.

 

Cecilia Norrby, redaktionschef på Chef
Om chef

Chef ökar sina läsare - igen!

Chef är en av få tidningar som ökar på en vikande mediemarknad. Det visar den senaste mätningen från Orvesto Näringsliv, som släpptes i dag.

chefboken-alltid-relevant-sammanfattning
Chefboken

Så håller sig chefer relevanta

Vad utmärker en bra chef i en tid präglad av artificiell intelligens, enorma utvecklingskliv och ständig digitalisering? I den nya boken "Alltid relevant" guidar digitaliseringsexperterna Ann Helenius och Per Mosseby chefer till vad som krävs för att hinna med i den nya verkligheten — och blomstra i den.
Annonssamarbete Chef + ECIT

Knepet för att växla upp: Frigör tid för chefer

Företag som vill växla upp behöver frigöra tid och kraft för sina chefer. Då är outsourcing ett självklart val. ”Det har gett oss en extra boost”, säger Daniel Hörnqvist, vd på snabbväxande Frank Dandy.
Porträtt på Cecilia Norrby, vimplar och ballonger och siffrorna 100 000 och 4 000 i guld
Tidningen Chef

Chef ökar – både print och digitalt

Chef ökar sin räckvidd – både digitalt och i print. Tidningen har nu passerat över 100 000 följare på Linkedin och ökar samtidigt med 4000 printläsare.