Cecilie gick från inhoppare till vd på sex år: ”Vara vd är inte svårt”

Att gå ”den långa vägen” till högre chefsjobb är inte längre särskilt vanligt. Men det gjorde Cecilie Moxheim – i rekordfart.

Karriär
Publicerad
Cecilie Moxheim. Foto: Evelina Carborn

Cecilie Moxheim började i kundtjänsten på Mediafy som extraknäckande student. Hon trivdes, blev kvar och gjorde snabb intern karriär på företaget, som bland annat sysslar med media och e-handel. Efter sex år landade hon i vd-stolen.

Kul har det varit för den tävlingsinriktade e-handelsexperten, om än inte alltid så lätt i en ung och svårnavigerad bransch där facit som regel saknas.

När Cecilie Moxheim klev på som vd i januari 2016, var det efter ett ovanligt dåligt år med halverad vinst och en rejäl dipp i den så viktiga julförsäljningen av tidskriftsprenumerationer.

”Det var tufft att som nybliven 28-årig vd för första gången ställa sig inför styrelsen och försöka förklara läget. För mig var det upp till bevis, jag ansåg mig behöva ha svaren på allt”, säger Cecilie Moxheim.

”Ska man lyckas och prestera på topp, gäller det också att vara bra på taktik, att förutse nästa drag och planera i flera led framåt.”

Men med åren har hon intagit en något mer avspänd hållning: Inte ens en vd kan rimligtvis göra eller kunna allt.

”Att vara vd är egentligen inte så svårt, bara man gillar problemlösning. Det jag har svårast för är att be om hjälp – men det är något jag kontinuerligt jobbar på”, säger Cecilie Moxheim som i sin vd-roll framför allt riktat in sig på att hitta nya vinst- och tillväxtområden. Ett av dem är gåvokorts-tjänsten Morot & Co, som har blivit en hit.

Cecilie Moxheim växte upp i Oslo. Pappa affärsutvecklare på bank, mamma egenföretagare som medicinsk fotterapeut. Barndomen var trygg med kojbyggen och skidåkning i en närliggande skog.

Ett viktigt inslag var också en seriös satsning på tennis. En sport som utvecklade den målmedvetenhet som Cecilie Moxheim senare fick nytta av i yrkeslivet.

”Självständighet, förmågan att sätta höga mål och en tilltro till hårt arbete – det är nog det viktigaste jag fått med mig från tennisen”, säger Cecilie Moxheim som var en av Norges tre bästa spelare under fjorton år.

Hon fortsätter:

”Fotarbetet är allt, det gäller både i tennis och som vd. Ska man lyckas och prestera på topp, gäller det också att vara bra på taktik, att förutse nästa drag och planera i flera led framåt.”

Första ledarskapsjobbet var som assisterande inköpsansvarig och butikschef i en damekipering i Oslo. Det var på 00-talet, precis efter att hon gått ut gymnasiet.

”Jag gillar estetiska ting, har lätt för människor och en fallenhet för försäljning. Butiksjobbet var perfekt för mig, men jag ville vidare. Jag var redan tidigare väldigt nyfiken på den framväxande e-handeln.”

Cecilie Moheim: ”Vi har en ambitiös tillväxtplan.” Foto: Evelina Carborn

Det var mot den bakgrunden som Cecilie Moxheim en sensommardag satte sig på tåget till Stockholm, låste in sitt bagage på Centralen och begav sig till universitetsområdet för att inleda sina studier i marknadsföring, it och kommunikation – den mest e-handelsinriktade utbildning hon kunnat hitta. 

Fast ärligt talat lärde hon sig lika mycket (eller mer) om näthandel under takåsarna på Grev Magnigatan, berättar hon, kontoret där det entreprenörsdrivna Mediafy höll till när Cecilie Moxheim först klev in i syfte att dryga ut studielånet.

”Utvecklingen gick så väldigt fort, på den tiden fanns inte ens någon litteratur inom områden som sökordsoptimering”, säger Cecilie Moxheim, som fick pröva sig fram.

Snart satt hon och tog emot kundtjänstsamtal om kampanjer hon själv som marknadsförare varit med och utformat, en något ovanlig situation.

”Tempot var högt, vi delade på uppgifterna och jag blev snabbt involverad i det mesta. Sedan har det bara fortsatt … Att testa, göra affärer och generera värde är något som kommit naturligt för mig. Då är det enkelt och kul att ta ansvar.”

Hur ser du på framtiden?

”Jag vill fortsätta bygga och utveckla bolaget. Vi har en ambitiös tillväxtplan med mål att nå en miljard i årsomsättning inom fem år, fokus på lönsamhet och miljömässig och social hållbarhet”, säger Cecilie Moxheim.

3 karriärtips från Cecilie Moxheim

  1. Fullt fokus. Att behålla fokus och fatta det bästa beslutet när det inte finns något bra beslut att fatta.
  2. Jobba med folk du gillar. ”Min karriär bygger på att jag omgett mig med folk som jag trivs med, inspireras och utmanas av.”
  3. Skilj på självförtroende och kompetens.  ”Ju bättre du tror att du är, desto större risk att du överskattar din förmåga. Risken finns att du slutar utvecklas.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden