Bygg varumärket JAG

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Det finns flera sätt att skapa sitt personliga varumärke.
Med Hollywood-metoden gör du dig till en marknadsanpassad produkt som ska sälja. Det kan funka men bara kortsiktigt.

Om du verkligen verkligen bli en person som omvärlden efterfrågar så finns det inga quickfix: Du måste börja med dig själv.

Isabel Werner Runebjörk, som är författare till »Ditt personliga varumärke – om retorik, värder-ingar och förtroende« vet hur man mejslar ut en tydlig profil och gör den känd.
»Jag tror inte på att bygga ett personligt varumärke som inte stämmer med personligheten. Däremot kan man bli tydligare med vad man vill och står för så att omvärlden får en bättre bild av vem man är«, säger hon.

Ett personligt varumärke är ett namn och de värden omgivningen förknippar med det namnet. Att ha ett starkt personligt varumärke innebär att vara tydlig för din omgivning, och att människor talar om dig på ett övervägande positivt sätt.
»Det som förenar människor ken är två saker: en glädje i det de gör, och en vilja att dela med sig av det de har, att bidra till andra«, säger Isabel Werner Runebjörk.

Hon nämner Ingvar Kamprad och Marit Paulsen som exempel på starka personliga varumärken.

De har börjat i en annan ände än i Hollywoodmodellen, inifrån sig själva, och det är så varumärken ska byggas, anser hon.
När du bygger varumärket Jag är det klokt att arbeta i två steg.

Steg ett är en inre process som handlar om ditt eget tankearbete. Man kan jämföra med visions-arbete som chefer ofta arbetar med i sina organisationer.

Steg två är en yttre process som handlar om praktisk pr och marknadsföring.Kom ihåg att steg två inte kan påbörjas förrän du är klar med det första steget.

 

Varumärket JAG – Visionen

I en stressig vardag kan det vara lätt att gå på rutin utan att fråga om du gör det du själv vill och om du verkligen bidrar till andra med det bästa du har. Ska du bygga ett personligt varumärke bör du inför dig själv formulera vem du är och vad du vill.

Det är lättare sagt än gjort och kräver tid och eftertanke. Tänk på visionsprocesser som du säkert har lett eller deltagit i på jobbet. Där handlar det om att mejsla ut vad företaget eller organisationen står för och att formulera en mission. Precis samma sak ska du göra – men om dig själv.

1. Fråga dig: Vad står jag för?
Börja med att reflektera över de val du gör dagligen. De säger något om den person du är. Vad äter du till frukost? Varför? Vad lyssnar du på för radioprogram? Varför? Varför jobbar du över nu igen? Du har alltid dörren öppen fast du egentligen inte har tid med medarbetarna hela tiden. Varför? Vad gör du av din lediga tid? Varför? Varför har du valt det jobb du har? De vänner du har?
Svaren ska leda dig till dina kärnvärden, dina heligaste värder-ingar. Bedöm inte dina värderingar. Nöj dig med att konstatera vad som är viktigast för dig. Observera att det är viktigt att titta på vad du gör – inte vad du vill eller borde göra. Och var ärlig mot dig själv. På vägen kan du upptäcka att det du trott och påstått att du står för inte stämmer. Då får du fråga dig: Ska jag ändra på det jag kommunicerar? Eller ska jag ändra på mig själv?

2. Hitta dina kärnvärden
Skriv ner dina kärnvärden, till exempel »ärlighet«, »engagemang«, »ha kul«, »nå resultat«, »kreativitet«, »familjen«, »trygghet«. Det räcker med två, tre kärnvärden. De blir din färdriktning i varumärkesbyggandet. Dina kärnvärden blir grunden som du fattar beslut utifrån. Det är viktigt att dina kärnvärden är något du verkligen står för, inte något du borde stå för. Återigen – var ärlig.

3. Formulera ditt motto
Formulera ett motto, till exempel: »Det ska vara kul«, »Barnen kommer alltid först« eller »Jag brinner för det jag gör«. Det hjälper dig prioritera, välja och agera.

4. Skriv en mission
Skriv ner din mission, det vill säga vad du kan och vill bidra med. Till exempel: »Jag vill med mitt ledarskap …« eller »Jag engagerar mig för att …«. Att vilja bidra fångar omgivningens intresse och gör underverk för det personliga varumärket.

 

Varumärket JAG Marknadsföringen

När du vet vad du står för är det dags att kommunicera detta till omgivningen. Gör praktiskt PR för ditt personliga varumärke. Kanske har du arbetat med ditt företags marknadsför-ingsplan eller utvecklat nya affärer – då finns det många paralleller till hur du arbetar med varumärket Jag:

1. Formulera ditt mål
Vad vill du åstadkomma? Byta jobb? Stärka din position?

2. Definiera dina målgrupper
Vem eller vilka behöver du möta för att nå dina mål? Är din arbetsgrupp din målgrupp, företagets ledningsgrupp, hela branschen?

3. Närma dig målgrupperna
Tänk kreativt. Hur skapar du en relation till dina målgrupper? Handlar det om att tajma vd:ns hissfärd på morgnarna? Bör du mingla på branschtillställningar? Ska du synas på intranät, i interntidningar eller i andra medier? Behöver du skapa ett bättre nätverk? Närma dig systematiskt.

4. Presentera dig
Presentera ditt personliga varumärke för målgruppen. Det gör du genom ord, handling och attribut.

  • Ord handlar om vad du säger, hur du väljer att uttrycka dig, hur du presenterar dig muntligt. Det handlar också om hur du säger det. Öva på så kallad storytelling, det vill säga berättelsen om dig själv. Det gäller att inte bara rabbla sitt cv, utan att till exempel berätta om de val du gjort, om enstaka händelser som påverkat ditt liv och din karriär. Berättelserna skapar bilder av vem du är och det är dessa folk kommer att minnas. Bilderna är oerhört viktiga för att tydliggöra vad du står för.
  • Handling är det du gör. Det kan till exempel vara att leverera bra ekonomiska resultat, nå verksamhetsmål, bemöta medarbetare på ett bra sätt, helt enkelt vad du gör, och hur du gör det – i stort och smått.
  • Attribut är din yttre framtoning, det som skapar de första intrycken. Det handlar om kläder, makeup, frisyr, visitkort, meddelande på telefonsvararen, ringsignal på mobilen, ja, allt det yttre som ger en bild av vem du är. Vad ger attributen för sammanlagd bild av dig?
  • Första gången du möter en ny målgrupp är detta extra viktigt, därefter bleknar betydelsen.
  • Låt dina värderingar styra dina val av attribut i första hand, målgruppen i andra. Stämmer ditt personliga varumärke med fleece-tröja så kanske du ska ta på dig fleecetröja i stället för kostym, men var medveten om att det bidrar starkt till ditt personliga varumärke.

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden