6 budgetmissar vi aldrig glömmer
Från dyra arenanoter – till när Ulf Lundell spräckte en konsertarrangörs hela budget på en enda spelning. Vissa budgetmissar är mer hisnande än andra.
Som chef har du ett ansvar för att sätta en budget. Men slarvar du eller har små marginaler kan det bli fel. Väldigt fel. Vi har samlat några budgetmissar som är svåra att glömma – från arenabyggen till Ulf Lundell-spelningar i Norrbotten.
Här är hela listan:
1) Världens högsta byggnad – på 90 dagar
Hur lång tid tar det att bygga världens högsta skyskrapa? 90 dagar. Och hur mycket kostar det? Inte en susning.
Ungefär så kan det tänkas ha låtit i den kinesiska staden Changsha 2013 där byggandet av världens högsta byggnad påbörjades i juni samma år.
Som om världsrekordet inte vore ambitiöst nog skulle dessutom projektet vara klart på tre månader.
Frågan är om budgeten slängdes ihop under lika snäva tidsramar som bygget. Från början var projektet tänkt att kosta 4,5 miljarder kronor. Slutnotan tycktes dock landa på minst det dubbla.
2) Försvarets dyra IT-system
Fyra miljarder. Jo, det är vad kostnaden för försvarets datasystem Prio beräknades bli under 00-talet. Från början var prognosen blygsam. Då låg budgeten på ynka 2,5 miljarder kronor. En felberäkning på 1,5 miljarder alltså.
Till försvarets försvar ska sägas att de inte hade så många alternativ att välja mellan. Att avveckla projektet skulle kostat 7,9–10,9 miljarder. Allt är som vanligt – relativt.
3) Bytte färg på logga – för 1,5 miljoner
Om du tyckte att det blev dyrt att måla om huset i somras har du inte sett Socialstyrelsens räkning för att byta färg på sin logga. Från början var det tänkt att logotypen skulle bytas ut i sin helhet, vilket skulle kosta 650 000 kronor.
Nu blev det inte riktigt så. Slutnotan landade på 1,5 miljoner.
Men Socialstyrelsen behöll sin gamla logga i alla fall. Fast med en ny färg – mörkblå.
4) Köpte in många byxor. Väldigt många!
Dags att fräscha upp garderoben och fylla på med lite nya byxor? Det tänkte klädkedjan Lindex också, 2004.
Frampå vårkanten fick företaget feeling och drog på sig … tja, spenderbyxorna och köpte på sig ett stort lager byxor. Lite väl stort kanske. Problemet var att inte tillräckligt många ville köpa bysserna.
Den totala kostnaden för inköpsmissen slutade på närmare 100 miljoner kronor.
5) När Ulf Lundell kom till Boden
”Lycklig, lycklig” är nog knappast ordet för hur arrangören Arenabolaget kände sig när de räknade kassan efter Lundells spelning i Boden 2009.
De hade räknat med en publik på 2 500. Men bara 1 300 personer kom. Arenabolaget spräckte sin årsbudget på grund av fiaskot.
Förhoppningsvis fann de tröst i andra titlar i Lundells låtskatt. Vad sägs om ”Bättre tider” eller ”Glad igen”?
6) Byggde för stor VIP-sektion
2013 stod Sveriges nya nationalarena för herrlandslaget klar: Friends Arena. När man räknade på bygget kring 2007 väntade slutkostnaden landa på 1,9 miljarder kronor.
Men i januari 2014 kom beskedet att arenan blev betydligt dyrare. Nästan en miljard kronor dyrare. Slutsumman på 2,8 miljarder förklarade driftbolaget med att man byggt för många VIP-loger. Det fanns helt enkelt inte en så stor efterfrågan om lite extra lyx som man på förhand trott.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.