nykar-i-jobbet

Bryt beroendet av jobbet – sex tips

Relationer, hälsan och i förlängningen produktiviteten. Det är saker som riskerar att bli lidande om du jobbar för mycket, enligt Stewart Friedman, managementprofessor på Wharton School, som intervjuats av Harvard Business Review om jobberoende.

Här är några tips ur artikeln för dig som fastnat i beroendet av den bekräftelse som för mycket jobb ofta ger:

Omdefiniera framgång. Fundera över hur du tänker kring begreppet. Beror din känsla av egenvärde främst på din status och storleken på din lön eller räknar håller du kvaliteten på dina relationer, ditt engagemang i din omvärld och din egen fysiska och psykiska hälsa så högt som du borde?

Sluta multitaska. Det är inte bara ohyfsat att skifta fokus från middagsdejten med din partner för att svara på ett jobbmejl eller telefonsamtal – det är också ineffektivt. Sätt av tid på förhand istället.

Återställ förväntningar. Att bryta ett beroende är inget man gör lätt på egen hand. Sök hjälp hos kollegor, familj och vänner och klargör för din chef varför det ligger i hens intresse att hjälpa dig. Framhäv fördelar som att du kommer att vara mer fokuserad när du jobbar om du får tid att enbart koncentrera dig på privatlivet när du är ledig.

Detoxa digitalt. Göm din smartphone. Även om du inte använder den påverkas exempelvis kvalitén på ett samtal om den ligger framme. Gäller även på jobbet – lägg undan telefonen när du är i möte eller pratar med någon. Var en god förebild för dina medarbetare.

Använd mindfulness. Att lära sig vara i nuet skapar en känsla av kontroll och syfte och kan underlätta för dig att prioritera.

Prioritera din hälsa – för andras skull. Äter du rätt, tränar, pausar och tar ledigt ibland skaffar du dig mer energi och därmed ett bättre fokus.

Läs också: 

Mindre stress och bättre flyt med mindfulness

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

temp
Arbetsmiljö

Så blir chefen en friskfaktor

Tjänstemän blir allt nöjdare med jobbet, men också sjukare. Det visar TCO:s nya rapport Friskt jobbat – allt att vinna. Gott ledarskap omnämns som särskilt viktig för att förebygga ohälsa. Här är åtta punkter som karaktäriserar det.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden