Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Nu kommer resultaten från Battle of the Numbers

Om Chefakademin
Text:
Publicerad

Torsdagen den 21 november summerades Battle of the Numbers på ett slutevent på Berns Salonger i Stockholm.

Läs mer: Här kan du ladda ner slutrapporten från Battle of the Numbers (pdf) (the final report from Battle of the Numbers)

De första personerna som kom upp på stora scenen var åtta av de tio vd:ar som var närvarande; Hans Vestberg (Ericsson), Karl-Johan Persson (H&M), Peter Agnefjäll (Ikea), Olof Faxander (Sandvik), Martin Lundstedt (Scania), Annika Falkengren (SEB), Sarah McPhee (SPP) och Martin Lindqvist (SSAB). De fick förklara varför de valt att delta i Battle of the Numbers.

Alla vd:arna hade som prioritet att få in fler kvinnor på beslutsfattande positioner, men de hade olika anledningar till varför de ville åstadkomma en förändring.

Annika Falkengren på SEB beskriver sitt företags motivering till att delta i Battle of the Numbers:

”Vi har fortfarande för få kvinnor på ledande befattningar, och jag tycker att det är viktigt att vi börjar arbeta internt i stället för att fokusera på företagets styrelse.”

Annika Falkengren hoppades också att pressen på att få in fler kvinnor i börsbolagens styrelser skulle komma inifrån företaget i stället för från externa krafter.

Efter vd:arnas inledande reflektioner fick en kvinnlig representant från varje  företag komma upp på scen och beskriva det mest betydelsefulla initiativ som hade införts i respektive företag.

Flera av kvinnorna nämnde att ökad synlighet både inom och utom företaget var ett effektivt sätt att stödja framtida kvinnliga talanger. Några andra instrument för att öka andelen kvinnor på chefspositioner var mentorskapsprogram och styrkort inriktade på mångfald. Båda initiativen har gjort mångfald både transparent och mätbart.

Några andra kvinnor beskrev hur deras företag måste förändra sin kultur. De tyckte att det var viktigt att belysa vilka interna värderingar och förutfattade meningar som finns kring hur man måste vara för att lyckas som ledare inom företaget. Till exempel har Saab sett till att mångfaldsträning blivit en obligatorisk modul på alla interna ledarskapsutbildningar. Scania har skapat nya processer för att upptäcka och riva ner eventuella hinder för jämställdhetsarbetet.

När vd:arna fick beskriva sina reflektioner från året som gått, erkände de flesta att det varit tufft för dem att inse att de tidigare inte hade gjort allt i sin makt för att få in fler kvinnor på chefspositioner.

Sarah McPhee från SPP summerade problemet väl:
”En av de mest pinsamma sakerna på det första mötet i projektet var när vi insåg vilken kompetens och vilken potential vi hade ignorerat. Vi undrade  varför vi inte hade befordrat de här kvinnorna till mycket högre positioner? En annan överraskande sak var att ingen av de kvinnor som sedan befordrades kom med invändningen ‘jag vet inte om jag är redo för en chefstjänst’ eller ‘jag vill prioritera min familj just nu’. När de hade stödet från sin Battle of the Numbers-grupp klev alla fram och sa ‘Ja, jag vill ha tjänsten’”.

Alla vd:ar var överens om att det är bra för affärerna att få in fler kvinnor på operativ chefspositioner. Men för att nå det målet måste de hitta sätt att mäta jämställdhet inom sina organisationer.

Som avslutning fick Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven och jämställdhetsminister Maria Arnholm komma upp på scen och ge sina kommentarer till Battle of the Numbers.

Stefan Löfven förklarade hur viktigt det är att både män och kvinnor äger frågan om  jämställdhet.

”Vi lever fortfarande i ett samhälle där mannen är normen i näringslivet. Män måste stå för samma värderingar som kvinnor.”

Ha sa sedan att sluteventet för Battle of the Numbers kunde summeras  med ett ord: målorienterat. Det gick helt i linje med vd:arnas tidigare budskap om att “det som mäts blir gjort”.

Jämställdhetsminister Maria Arnholm sa i sitt avslutande tal att Battle of the Numbers visserligen var ett politiskt korrekt projekt, men att det representerade värderingar som vi som samhälle skulle vara stolta över att stå för.

Reporter: Sheri Fox

Du kan följa Twitterflödet från evenemanget i efterhand via twitter.com/battleofnumbers.

Du kan se bilder från evenemanget via Battle of the Numbers Instagramkonto, @battleofnumbers.

På Battle of the Numbers egen sajt, battleofthenumbers.se hittar du mer information om projektet.

Läs mer: Här kan du läsa om framtidsplanerna för Battle of the Numbers

The story behind Battle of the Numbers:

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden