Zappos avskaffar sina chefer
Att företag leds utan chefer är inte nytt. Det svenska managementföretaget Centigo, som utsågs till Sveriges bästa arbetsgivare 2011, har exempelvis ingen vd och drivs i affärsområden där medarbetarna tar stort eget ansvar.
I USA har däremot den hierarkiska ledarskapsmodellen historiskt sett haft ett starkt fäste.
Därför har e-handelsföretaget Zappos initiativ att rationalisera bort alla chefer fått stor uppmärksamhet, bland annat i en artikel i Washington Post.
Redan i april förra året gjorde man den första förändringen mot ”holacracy” (en variant av det amerikanska ordet democracy, men här ligger fokus på att helheten styr företaget). Enligt ”holacracy” är företaget uppdelat i överlappande, självstyrande ”cirklar”.
Målet med organisationsförändringen är att det växande företaget, som i dag har 1500 anställda, inte ska bli alltför nedtyngt av byråkrati och administration.
“När vi skalade upp företaget upptäckte vi att byråkratin som vi alla var vana vid stod i vägen för vår förmåga att anpassa oss”, säger John Bunch, som leder förändringsarbetet på Zappos, till Washington Post.
Även Evan Williams, medgrundare till Twitter och David Allen, en auktoritet inom personlig effektivitet, använder sig av modellen ”holacracy” för att organisera sina företag.
I korthet går modellen ut på att medarbetarna inte har jobbtitlar, utan ingår i flera olika ”cirklar” där de har konkreta arbetsuppgifter och förväntningar. Det finns fortfarande personer med ledaruppgifter. De kallas ”lead links” och har mandat att ge sina kolleger arbetsuppgifter, men också att ta arbetsuppgifter från dem om kollegorna inte presterar tillräckligt bra.
På Zappos är man tydliga med att det inte råder total anarki på företaget. Man kommer fortfarande att övervaka medarbetarnas arbete, och det finns en tydlig struktur.
Målet är inte att ta bort chefer, utan att få fler personer att ta ledaransvar, säger man på Zappos.
Läs hela artikeln här: Zappos says goodbye to bosses (Washington post)
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.