Visioner – en utmaning för kvinnliga chefer?
Många tror att det finns fördomar i näringslivet när det kommer till kvinnors förmåga att leda. På universitetet Insead har man undersökt om det stämmer. Man har gått igenom cirka 2 800 utvärderingar av chefer från 149 länder, som har gått ledarskapsutbildningar på Insead. Utvärderingar bygger på omdömen från bland annat högre chefer, kolleger, leverantörer, kunder och medarbetare.
Resultatet har publicerats i en artikel i Harvard Business Review. Artikelförfattarna blev överraskade av resultatet: kvinnor fick i genomsnitt högre betyg än män på de flesta egenskaper som bedömdes i ledarskapsutvärderingarna. Förutom på ett område: visioner.
Kvinnor fick lägre poäng när det gällde att känna igen möjligheter och trender i sin närmiljö och att kunna utveckla en ny strategisk riktning.
Artikelförfattaren, professorn i organisationsvetenskap Herminia Ibarra har tre teorier kring varför kvinnor får lägre betyg när det kommer till att förmedla visioner.
Teori 1. Kvinnor är lika visionära som män, fast på ett annorlunda sätt
En kvinnlig chef som intervjuats för Harvard Business Review säger så här:
»Många kvinnor samarbetar ofta med andra för att skapa en vision. De tar in många synpunkter och beskriver det sedan som gruppens vision i stället för sin egen.«
En annan kvinnlig chef beskriver sig själv som en »katalysator«, hon tror på en ledarskapsfilosofi där chefen inte driver utvecklingen, utan ger utrymme för andras potential att utvecklas.
Artikelförfattarna tror att när kvinnor bjuder in sina manliga kolleger i den processen, riskerar kvinnorna att få mindre erkännande för sin vision.
Teori 2. Kvinnor vill inte sätta orealistiska mål
Några kvinnliga ledare svarade att anledningen till att de fick sämre betyg på visionsskapande var att de måste basera sina mål och visioner på konkreta fakta och grundliga analyser, inte på antaganden om hur framtiden kommer att se ut.
Teori 3. Kvinnor tycker inte att visioner är lika viktiga
Artikelförfattaren menar att kvinnor inte tycker att förmågan att skapa visioner är en avgörande egenskap för en ledare. Kvinnor är i allmänhet mer skeptiska till hur visioner kan bidra till att skapa resultat.
Artikelförfattarna fick samma reaktioner från flera kvinnliga chefer: de var stolta över sin konkreta, handfasta och praktiska attityd till ledarskap i vardagen.
Eller som Margaret Thatcher sa:
»Om du vill få något sagt, fråga en man; om du vill få något gjort, fråga en kvinna«.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.