Vd:n med huvudroll i svensk energiförsörjning

När Vita Huset och Joe Biden nyligen kallade världsledare till klimatkonferens var Vattenfalls vd Anna Borg Sveriges representant, inte Stefan Löfven.
I nya avsnittet av Chef Dilemma berättar hon om allt från hur hon sätter mål till rädslan att tappa markkontakten.

Ledarskap
Publicerad
Anna Borg, vd Vattenfall

Svensk energiförsörjning är en laddad framtidsfråga. Där har Anna Borg, vd och koncernchef för Vattenfall, en huvudroll. När Vita Huset och Joe Biden nyligen kallade världsledare till klimatkonferens var Vattenfalls Anna Borg den som fick representera blågult.

Nyfikenheten är stor på hur svensk industri innoverar med elektrifieringens nya möjligheter, bland annat med fossilfri stålproduktion i projektet Hybrit, som är ett samarbete mellan Vattenfall, LKAB och SSAB.

”Istället för att säga hur ska vi begränsa en industri, så kan man fråga sig hur vi ska göra den ännu mer konkurrenskraftig med hjälp av den här nya tekniken. Det tror jag är nyckeln till att lyckas”, säger Anna Borg till Chefs chefredaktör Cissi Elwin i det nya avsnittet av ledarskapspodden Chef Dilemma.

Hon ser just nu många ljuspunkter i klimatomställningen.

”Jag tycker att det finns väldigt mycket hopp. Det händer så många saker samtidigt. Jag tror att det kommer att gå snabbare än vad vi kanske tror.”

En ny beslutsamhet i klimatarbetet i Europa och globalt. Mer konkreta mål på nationell nivå. USA som är tillbaka i Parisavtalet. Teknikutveckling som går snabbt framåt och kostnader för vindkraft och solenergi som gått ner dramatiskt under det senaste decenniet.
Att släppa ut koldioxid blev nyligen rekorddyrt i Europa – 50 euro per ton och finansmarknaderna ser det nu som riskfyllt att investera i verksamheter som använder fossila bränslen.

”Det här innebär att det relativt sett blir mindre lönsamt att bedriva verksamhet som använder fossila bränslen. Istället så driver det på mot innovationer som är utsläppsfria”, förklarar hon.

”Det finns en samsyn både mellan politik, näringsliv och intresseorganisationer som jag tycker är unik jämfört med hur det har sett ut historiskt. Det gör att det i mycket större utsträckning är möjligt att jobba tvärindustriellt, att jobba mellan många olika branscher och sektorer. Det tror jag är vad som behövs för att lösa de här frågorna.”

”Vattenfalls mål att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation är inte vår hållbarhetsstrategi. Det är vår affärsstrategi. Det kommer att vara en konkurrensfördel att vara hållbar i sin affärsverksamhet.”

Anna Borg berättar i Chef Dilemma om hur hon ser på sitt ledarskap och hur hon tog sig an sitt blytunga uppdrag.
Hon kan vara orolig för att hamna i en bubbla som toppchef.

”Det är en av mina största rädslor, att tappa markkontakten. Folk blir så vansinnigt trevliga ju högre upp i en organisation man kommer. Och det är lite farligt. Så jag brukar uttryckligen säga: jag vill ha feedback. Jag vill att ni säger vad ni tycker. Det betyder inte att jag kommer att göra som ni säger alla gånger, men det betyder att jag kommer att lyssna.”

Lyssnare får också veta hur hon tänker när Vattenfall sätter sina mål för de 20 000 medarbetarna – och vad de gör om de missar målen.

En två år lång utflykt till entreprenörsvärlden, som Nordenchef på Klarna, gav nya insikter och hon berättar om hur hon fick möta människor ännu mer otåliga än hon själv.

Anna Borg ställs i podden också inför en rad knepiga chefsdilemman:

  • Kan hon låta bli att chefa och styra upp uselt organiserad service på krogen när hon är ute med vänner?
  • Är det lämpligt att pressa medarbetare att lajka Vattenfall mer i sociala kanaler?
  • Tvekar hon när en supertalang sladdar in till anställningsintervjun i en bränsleslukande Ferrari?
  • Hur hanterar hon en nära medarbetare som vill byta liv, skaffa får och jobba på distans för jämnan?

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.