Var fjärde svensk är less på gnäll – här är 4 knep för att hantera det
Gnäll på en arbetsplats kan sluka energi. Nu uppger var fjärde svensk att det gnälls för mycket på jobbet, visar en undersökning. Här är 4 knep för att få bukt med problemet som chef.
En förändring införs på arbetsplatsen. Då väcks gnället till liv – utan att en annan lösning presenteras eller att den ens är riktad mot en viss person. Som chef kan gnäll vara förödande och du kan få se energinivå och motivation sjunka bland medarbetarna. För gnäll sprider sig ofta snabbt och kan ta grepp om en organisation om man inte tar tag i det.
Nu visar en ny Sifoundersökning att 25 procent – eller var fjärde svensk – tycker att det gnälls för mycket på jobbet. Ett förslag för att få bukt med problemet är att införa nolltolerans mot gnäll på jobbet.
”Som chef och kollega bör man aldrig låta gnäll passera okommenterat, utan alltid uppmuntra medarbetaren att agera mer konstruktivt”, säger Frida Blom, konsult på PR-byrån Westander som beställt undersökningen.
”Min erfarenhet är att gnäll på jobbet är ett av våra största arbetsmiljöproblem. Gnället äter energi, underminerar ansvarstagande och motverkar förändring”.
Vad är gnäll då? Enligt undersökningen defineras det som ”svepande kritik utan tydlig mottagare eller kritik riktad mot enskilda kollegor bakom ryggen på dem”.
Här är fyra knep för att hantera gnällspikar:
1) Utforska gnället
Varför gnäller kollegan? Troligen finns det bakomliggande orsaker. Till exempel stress eller maktlöshet. Genom att lyssna genuint kan du hjälpa kollegan att själv hitta lösningar.
2) Avfärda inte gnällspikarna
Nej, det löser inga problem. Inte heller att i stunden väga upp gnället genom att vara extra positiv själv eller be personen ta sig i kragen. Investera tid i personen. I slutändan kan det leda till: hälsosam arbetsmiljö, bättre resultat och högre lönsamhet.
3) Var ett föredöme
Våra hjärnor lyssnar på vad andra säger och påverkas starkt av missnöje. Därför kan du stärka ditt självledarskap genom att fokusera på vad som ger dig glädje och motivation.
4) Förebygg gnäll
Positiv bekräftelse – så viktigt, men allt för ovanligt på arbetsplatser. Träna därför att berömma dina medarbetare. En organisation som är svältfödd på positiv bekräftelse är skör inför missnöje och gnäll. Tänk också på att titta bortom hierarkier – hela arbetsplatsen är viktig för att ni ska lyckas med era mål.
Källa: Kerstin Lilje Brinck, ledarskapsutvecklare
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.