Vad ska jag göra åt gnällspiken?

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Det är bara rak och ärlig feedback som gäller. Du anar att hon har problem hemma. Det bästa är om du kan förmedla din känsla av att hon kan behöva stöd och hjälp att reda ut problemen hemma, samtidigt som du är klar och tydlig över vilken dålig stämning hon sprider på jobbet. Din uppgift som chef är att få hennes agerande på arbetet att vara så konstruktivt som möjligt.

Du säger att det fanns en tid då hon var en otrolig tillgång. Ta din utgångspunkt i den tiden. Ta fram exempel på hur bra saker utfördes då, när  hon var ny hos dig i början. Eftersom mönstren i hennes beteende verkar upprepa sig är det  bra om du samtidigt  ser till att det finns någon extern resurs som hon kan få tillgång till, t ex Previa har ju kuratorer och psykologer. Din medarbetare kan med stor sannolikhet behöva en sådan kontakt samtidigt som du ger henne rak och tydlig feedback beträffande hennes beteende på arbetet. Du får ställa in dig på att det inte räcker med ett enda samtal. En samtalsserie som sträcker sig över tiden är sannolikt det du måste ställa in dig på i hennes fall.

Birgitta Ahltorp

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.