Ute att vara »representativ«
Egenskaper som representativ och energisk har nästan helt försvunnit när arbetsgivare ska beskriva vad de söker hos kandidater. Det populäraste ordet i dag är »driven«.
Det har forskaren Karin Helgesson kommit fram till genom att studera platsannonserna i svenska tidningar från 1955 till 2005. Hon har nyligen disputerat med doktorsavhandlingen »Platsannonsen i tiden« vid Göteborgs universitet.
På 1950- och 60-talen var det vanligare att man sökte efter en person i en viss ålder eller av ett visst kön. Det förekommer väldigt sällan i dagens platsannonser.
Drömkandidaten i dag ska vara driven, affärsmässig, flexibel och ha god social kompetens, enligt Karin Helgessons avhandling.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.