Ulf Berg, försäljningschef: ”Det gäller att ha ett tydligt snack”
Ulf Berg skrattar. När han berättade att han skulle bli intervjuad i Chef, med anledning av att tre av sex medlemmar i ledningsgruppen ska gå i pension inom tio år, tittade vd:n häpet på honom:
”’Du ska väl inte gå i pension inom tio år?’, frågade han. Där fick han upp ögonen för något han kanske inte tänkt på.”
Tyska koncernen Jungheinrich tillverkar över 85 000 truckar varje år. Svenska dotterbolaget har 130 medarbetare och en omsättning på drygt 300 miljoner kronor. Många medarbetare har jobbat inom företaget länge. Truckbranschen befinner sig mitt inne i en generationsväxling. För knappt två år sedan gick Jungheinrichs tidigare vd i pension efter drygt 20 år på jobbet. Sedan den nye vd:n tillträdde har medelåldern bland teamledarna och cheferna sjunkit. Men i ledningsgruppen är det annorlunda. Inom tio år kommer halva gruppen att bytas ut mot yngre chefer.
Enligt Ulf Berg är öppen dialog nyckeln för att lyckas med generationsväxlingen:
”Det gäller att ha ett tydligt snack. Man måste börja diskutera det här två år innan personen i fråga ska gå i pension. De som slutar är otroligt kompetenta personer som förstår marknaden och känner till företaget. Vi måste anställa någon som kan gå bredvid den avgående chefen i minst sex månader. Skulle vi plocka in någon senare skulle vi tappa oerhört mycket fart”,
konstaterar Ulf Berg.
Vad händer om man inte pratar om det här i ledningsgruppen?
”Då kommer chocken. Man ska tänka på att högre, välavlönade chefer ofta väljer att gå i pension innan de fyller 65. Därför är det här risk management. Lika mycket som du har en plan för om någon dör eller blir sjuk, behöver du ha en plan för vad som händer om någon plötsligt väljer att gå i pension.”
Hur beskriver du läget i din bransch?
”Vi ser att våra konkurrenter också får allt fler yngre förmågor på plats. Och i företagen vi säljer till ersätts många av de äldre av akademiker, nu även kvinnor. Det är jättepositivt – det förändrar hela branschen.”
Fotnot: Artikeln är en del av Chefs undersökning om generationsväxlingen som publicerades i Chef nr 1.
Läs mer: Generationsväxlingen – dags att agera
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.