Tre sätt att hantera arga medarbetare
Även i de bästa arbetsgrupper kan det finnas osämja eller brist på tolerans. Vissa medarbetare är omedvetna om att de avbryter sina kollegor, eller att de använder svordomar alldeles för ofta. Andra brusar upp och höjer rösten så fort de blir irriterade.
Som chef kan du förändra den dåliga stämningen. Ett första steg är att kontrollera dina egna känslor, menar författarna Edward D Miller och Cynthia Miller i uppsatsen ”Reflections on Leadership”.
Här är deras tre tips för att hantera ilska på arbetsplatsen:
1. Kontrollera dina egna känslor
Du är inte en del av problemet, du är ett offer för det. Men om du reagerar på fel sätt, kan du börja bidra till problemet. Var uppmärksam på att du inte repeterar ett beteende som du tycker är felaktigt. Ilska föder en ilsken reaktion. Plötsligt är du i en negativ spiral. Vakta dina känslor, och försök reagera lugnt och återhållsamt. Då kan du vända trenden.
2. Konfrontera problemet, inte personen
Om en medarbetare upprepade gånger beter sig olämpligt, ta ett samtal med personen. Fokusera då på personens beteende, och vilka konsekvenser det får. Exempel: ”Somliga kollegor undviker att prata med dig, eftersom…”
3. Arbeta tillsammans mot en lösning
Människor kommer inte att förändras bara för att du vill det. De måste själva känna en lust och vilja till förändring. Din medarbetare måste kunna se att han/hon har något att vinna på att ändra sitt beteende.
Exempelvis: ”Jag vet att du vill ha mer spännande arbetsuppgifter, har du tänkt på att försöka göra så här…”
Tänk på att effektivt samarbete mellan chef och medarbetare fokuserar på framtiden, inte det förflutna. I tuffa samtal är det lätt att halka in på vad som har hänt tidigare, och vem som bär skulden. Fall inte i den fällan. Blicka framåt och fundera tillsammans ut lösningar.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.