Tjänstebilen som ska frälsa cheferna
Chef besöker ett regnigt Torslanda och testbanan där alla nya Volvobilar provkörs. Hans Nilsson, produktchef på Volvo, går fram till den vita Volvo V60 som utrustats med världens modernaste motorsystem. En elmotor på 70 hk driver bakhjulen, en dieselmotor på 215 hk driver framhjulen och det är föraren som själv bestämmer hur mycket kraft som behövs och alltså hur mycket diesel bilen drar.
Tre knappar finns för de olika körlägena; Pure, Hybrid och Performance. Översatt till svenska betyder »Pure« batteridrift, »Hybrid« en blandning och »Performance« mycket kraft på en gång.
Ett lätt gaspådrag i hybridläget gör att bilen susar iväg ljudlöst. Instrumentpanelen är imponerande futuristisk, som ett hologram där körinformationen visas i flera nivåer.
Den naiva instrumentpanelen i Toyota Prius känns mycket långt borta. En mätare till höger visar hur mycket jag kan trycka på gaspedalen innan den går över på dieselmotor.
Allt går smidigt, ljudlöst och den enda gången som bilen rycker till en aning är när förbränningsmotorn börjar dra.
Tänkt kund för Volvos laddhybrid är teknik- och miljöintresserad person med god inkomst som vill vara först med det senaste.
»Bilen kommer också att tilltala företag med en tydlig miljöprofil, vars tjänstebilsförare har arbetsuppgifter som kräver en bil som kan köras på enbart el, men också klarar långfärder. För tjänstebilsföraren betyder naturligtvis kraftig reduktion av förmånsbeskattningen en hel del«, säger Bo Larsen, presschef på Volvo.
Volvo bygger sin första laddhybrid, sannolikt företagets största utvecklingssteg på mycket länge, i en befintlig bil. Ingen ny kaross med andra ord. Anledningarna är två: Dels vill Volvo inte binda sig vid en specifik modell för laddhybridlösningen. Den ska på sikt kunna flyttas mellan bilmodellerna. Dels skulle en helt ny bilmodell bli för dyr.
»Att göra en helt ny bilmodell är ett jätteprojekt. Gör vi den här lösningen i flera bilar kan vi få lönsamhet i det snabbare«, säger Hans Nilsson, produktchef på Volvo.
I läge Pure blir bilen ljudlös och någon större skillnad i acceleration märks faktiskt inte. Elmotorn som driver bakaxeln har ett vridmoment på 200 Nm och är kraftfull från start men man får hålla sig under 100-strecket för att hålla sig på el.
Men kanske är det performanceläget som imponerar mest. Gasen i botten gäller för att släppa lös 200 plus 440 nm i vridmoment vilket faktiskt till och med spöar de flesta Ferraribilar på marknaden. Elmotorn hjälper till i starten, dieseln tar vid och skjutsar på rejält, växlingarna går smidigt och det enda som saknas från Volvos fetaste turbovariant är egentligen det råa motorljudet. Varför Volvos futuristiska miljöbilssatsning ska accelerera snabbare än en BMW 335 från 0 till 100 är en aning obegripligt men rätt fantastiskt att uppleva.
Men det blir ingen rabatterad prislapp på Volvo v60 laddhybrid. Volvo indikerar ett pris på mellan 450 000 och 500 000 kronor. En saftig prislapp – men för tjänstebilsförarna i Sverige väntar efter årsskiftet en 40-procentig rabatt på förmånsvärdet.
Hur det blir i resten av Europa under 2013 är inte klart men någon typ av lättnader väntas. Norge har exempelvis redan gratis parkering i Oslo, slopade trängselskatter och tillåter resa i bussfil för elbilar. Etanol- och hybridbilar utan laddmöjlighet blir däremot av med sin förmånsvärdesrabatt, i alla fall i Sverige.
»Det förutsätter att såväl företaget som förmånsbilsförarna är genuint intresserade av att minska sina miljöbelastande verksamheter och anser att kostnaden har något underordnad betydelse«, säger Bo Larsen om den väl tilltagna prislappen.
Enligt tjänstebilsexperterna på rådgivarföretaget Ynnor är det dock de låga kostnaderna, 2 till 3 kronor per mil för korta körningar, som blir den största besparingen för en laddhybrid.
För Volvo V60 laddhybrid går det att optimera bilen för korta resor, då elmotorn används i större utsträckning, och långa resor, då elmotorn hjälper till framför allt i låga hastigheter.
Andrahandsmarknaden för laddhybrider är oklar men Ynnor spår en väsentligt bättre andrahandsmarknad än för andra bilar.
Eftersom det är en Volvo V60 är det inte mycket som behöver sägas om inredningen. En ommöblering på instrumentbrädan samt en höjning med 6 cm av botten i bagageutrymmet är det som märks mest.
Även exteriört är det mesta sig likt. Dock, på vänster sida finns kontakten för el. Vanligt eluttag med 10 eller 16 ampere fungerar bra. Laddtiden är 4,5 timmar och uppladdningen kan styras från en Iphone eller Androidtelefon. Där går det även att ställa in vilken temperatur som önskas i bilen vid avresa.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.