Tid för kändischefen

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Vad har egentligen Arnold Swarzenegger, Solveig Ternström, Björn Rosengren, Al Gore och Cissi Elwin gemensamt?
Jo, de har alla byggt upp ett varumärke kring sin egen person, genom film, tv, politik, idrott eller andra publika arenor. För att sedan ta plats som ledare och maktfaktor, ofta i en helt annan genre.
Kändisskap blir en allt viktigare faktor för den som vill nå en topposition, vare sig det handlar om näringslivet, en organisation eller politiken. Det gäller att sticka ut och synas i mediebruset, att som chef kunna bidra till företagets eller organisationens image. Hur aktiekursen utvecklas verkar inte längre spegla resultatet utan hur många spaltcentimeter cheferna fått i media.
Al Gore tog klivet från vicepresidentposten och en förlorad presidentvalskampanj in i näringslivet. I dag är han affischnamn i Googles styrelse och framgångsrik klimatguru. Fotomodellen Emma Wiklund vandrade från catwalken rakt in i Lindex styrelse. Och vips fick den tråkstämplade klädkedjan ett intressantare ansikte. Vår numera avsuttne statsminister Göran Persson tackar inte nej till uppdraget att ge färg åt pr-konsulten jkl.
Visst är ett cv laddat med akademiska betyg, gedigen erfarenhet som ledare och kunskaper om verksamheten en utmärkt grund för ett framgångsrikt ledarskap. Men det ger varken rubriker eller plats i tv-soffan.

På ifl, Institutet för högre ledarutbildning vid Handelshögskolan i Stockholm, oroas forskare och ledarutbildare över att kändistakten ökar snabbare än kompetenstakten bland högre chefer i näringslivet. Redan den långt drivna specialiseringen gör att många höga chefer saknar den kunskapsbredd som krävs för att fatta genomtänkta beslut. På ifl möter man allt oftare chefer som tillstår att de fattat beslut som de inte kan överblicka konsekvenserna av.
Samtidigt har kraven på mellancheferna ökat. Deras roll blir allt mer att vara motorer i företagens operativsystem. Men för långvägarna på mellannivå kan kändistrenden innebära en svårpasserad tröskel i karriären.
Hur många av dem bär vip-kort till exempelvis Stureplans innehak i Stockholm eller ger träff på Wikipedia?

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.