SWOT
SWOT är en
akronym för Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats, dvs. Styrkor,
Svagheter, Möjligheter och Hot. Modellen har vunnit popularitet på grund av
att den är enkel och användbar. En SWOT-analys kan genomföras för enskilda
problem, projekt, frågeställningar eller som en summerande nulägesbeskrivning
i ett strategiarbete.
På grund av metodens spridning så finns det även en stor spridning i tillämp-
ningar. Vi nöjer oss här med att gå igenom och kommentera grundmetodiken.
SWOT:en återges vanligtvis som en fyrfältsmatris enligt nedan:
Den vänstra kolumnen handlar vanligtvis om interna faktorer som är en
realitet i nuläget. Den högra kolumnen fokuserar på externa faktorer som kan
komma att bli en realitet för verksamheten i såväl positiv som negativ bemär-
kelse. Tendensen ska dock vara en realitet i nuläget. En omvärldsanalys med
trendspaning ligger ofta till grund för att identifiera hot och möjligheter. Vilka
utvecklingar ser vi på marknaden, hos konkurrenterna och i övriga omvärlden,
och vilka hot respektive möjligheter innebär de för oss?
SWOT-matrisen är med andra ord en bra struktur för att summera slutsatser
från genomförda analyser. Den kan också användas utan föregående analyser,
för att exempelvis testa om en ledningsgrupp har samsyn kring viktiga styrkor,
svagheter och omvärldsutvecklingar.
En genomförd SWOT utgör i strategiarbetet ett underlag för att identifiera
möjliga handlingsinitiativ. Vilka styrkor kan vi nyttja för att tillvarata de möj-
ligheter vi ser? Vilka hot behöver vi agera på? Vilka svagheter behöver vi arbeta
bort för att nå den långsiktiga målbilden?
Vi avslutar med några handfasta tips till dig som ska upprätta en SWOT:
1. Märker du att samma ord passar in i alla fält, så beror det på att du inte är
tillräckligt specifi k. Självklart kan exempelvis ”kompetens” vara både en
styrka, svaghet, hot och möjlighet. Då gäller det att defi niera vad i kompe-
tensen som är en styrka, vad som är en svaghet, etc.
2.Tänk först fritt för att därefter värdera och prioritera, särskilt om SWOT:
en görs från ett blankt papper.
3. Ägna inte en massa tid åt att diskutera huruvida något exempelvis är ett
hot eller en svaghet. Låt inte formfrågan blir viktigare än innehållsfrågan.
4.Var noga med det utgångspunkten för SWOT-analysen. Ska styrkorna re-
latera till något, exempelvis styrkor för att nå visionen eller styrkor relativt
våra konkurrenter? Eller ska det vara fritt tänkande för att återspegla den
självbild som fi nns i verksamheten?
5. Faktabelägg och ifrågasätt. Det som under ett par timmar spånas fram i en
SWOT kan lätt bli sanningar, som sedan utgör en viktig utgångspunkt för
verksamhetens planering.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.