Skapa en känsla av högkonjunktur

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

När den ekonomiska oron kommer smygande är det lätt att gräva ner sig i de negativa nyheterna.
Stefan EngesethKonsulten och författaren Stefan Engeseth, grundare till företaget Detective marketing, försöker göra tvärtom. Han uppmanar chefer att ta fram det positiva i organisationen, för att skapa en känsla av framgång.
»Vi märker en stor efterfrågan på kunskap till förändring just nu. Därför har vi skapat ett recept som skall inspirera utan att någon får sparken.«


Stefans recept till er högkonjunktur:

1. Många organisationer har synlig historik. Skapa även en synlig framtid, så alla kan gå åt samma håll. Gör framtiden tydlig genom att sätta upp framtidsbilder eller budskap om vart ni vill nå på en vägg som ni kallar högkonjunktur.
2. Många klagar på att tidningarna fylls av svarta rubriker just nu. Skapa era egna rubriker! Låt medarbetarna göra egna tidningsomslag på Magmypic.com. Omslagen kan fyllas av positiva rubriker som berättar om kommande framgångar, lyckade projekt och visioner.
3. Skapa en anti-jante kultur. Dela ut priser som skall leda till förändring. Till exempel månadens bästa skryt, mod, misslyckande, framtidsvision, galet. Företag som IKEA och Dell är byggda på att prova sig fram och dödar inte galna idéer på förhand.
4. Ställ dumma frågor en gång i timmen. Tävla i vem som kan ställa de dummaste frågorna. Till exempel, om vi var en bankomat, vad skulle kunderna ta ut då?
5. Kartlägg gränsen för vem som är kund respektive inte kund. Här kan ni upptäcka var ni har dolda resurser. Har ni kunder i dag som skulle kunna köpa ännu mer av er? Lek också med tanken att ta bort gränsen för vem som är kund. Då blir alla kunder. Detta kan ni uppnå genom att ge bort saker gratis på stan, eller bjuda på något. På så sätt lockar ni nya kunder.
6. Skapa gemensamma frukostar under temat högkonjunktur. Diskutera hur ni vill att det skulle vara och ta er sedan dit.
7. Gör alltid mer än det förväntade. När någon handlar av er, tipsa om andra varor som de kan tänkas vara intresserade av. Gå alltid ett steg extra. Uppmuntra din personal att ta sig ut i verkligheten, utanför kontoret. På så sätt kommer de närmre kunden och får en klarare bild av vad era kunder vill ha.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.