Ska chefen använda Twitter?

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Twitter är en social nätverkssida där varje användare har en mikroblogg. Man skriver alltså korta uppdateringar, på maximalt 140 tecken, om vad man gör just nu. Uppdateringarna skickas automatiskt till de som har anmält sig som ”följare” till en Twitter-blogg.

Flera stora amerikanska företag, exempelvis kaffekedjan Starbucks, flygbolaget Jet Blue Airways och Dell outlet finns representerade på Twitter.

Vissa vd:ar tycker att chefen måste ha en blogg.
Så här sa Jonathan Schwartz, vd för Sun Microsystems, redan 2005 till Harvard Business Review:
»För toppchefer är det inte ett val att ha en blogg eller inte, det är ett måste, precis som att använda mejl. Om du inte är en del av konversationen på nätet kommer andra att att föra din talan och då menar jag inte dina medarbetare«.

Hans GennerudHans Gennerud, vd för pr-byrån Gullers grupp, tycker att Twitter kan vara ytterligare en bra kommunikationskanal för chefen.
»Det kan vara utomordentligt positivt. Om man är vd eller har en verksamhetsledande roll och redan har ett personligt varumärke får man snabbt fans som följer det man skriver. Det är ett bra sätt att odla sitt nätverk. Tanken är att man ska vara generös och bjuda andra på kunskap och reflektion. Man har också möjlighet att stämma av med människor som man inte har en fysisk relation med.«

Frida NordströmFrida Nordström, chef för pr-byrån Prime M2, håller med.
»Naturligtvis kan du som chef använda Twitter. Det enda du bör ha i minnet är att vem som helst kan ha din twitterfeed som skvalunderhållning. Precis som i det analoga livet handlar det alltså om att inte försäga sig eller bli misstolkad.«

Hon menar att Twitter också kan användas som omvärldsbevakning.
»Det kan hjälpa dig att hålla dig a jour, du kan säkert hitta många av dina favoritmedier på twitter. Informationen kommer till dig istället för att du själv behöver söka upp den på ett antal olika sajter.«

Vad ska man skriva om på Twitter?

»Man behöver inte ha så hög tröskel. Formatet inbjuder till korta kommentarer. Utgå från den egna verksamheten och vad ni gör just nu. Det ska inte vara några långa analyser«, säger Hans Gennerud.

 

Några kända chefer som Twittrar:

Robyn , driver skivbolaget Konichiwa records.

Alex Schulman , driver produktionsbolaget Schulmangruppen.

Ebba von Sydow , chef för Veckorevyn.se.

Anders Timell, källarmästare på restaurangerna Riche och Teatergrillen.

Jan Helin, chefredaktör Aftonbladet.

Thomas Mattsson , chefredaktör Expressen.

Petter Stordalen , äger och driver hotellkedjan Choice Hotels.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.