Självkänslan har ökat med hundra procent
På Scania i Södertälje vill man att alla medarbetare ska få samma chans. Det målet når man genom att öka läs- och skrivkunnigheten bland de anställda. Sedan 2006 har man drivit ett projekt tillsammans med Södertälje kommun. Britta Wickberg, ansvarig för kompetensutveckling, berättar:
Varför startade Scania läs- och skrivprojektet?
»Initiativtagare var Scanias vd Leif Östling och dåvarande klubbordföranden i den lokala Metallklubben, Kjell Wallin. Projektet ses inte som något ’goodwillprojekt’ utan är en nödvändig förutsättning för att stärka medarbetarna att ständigt utveckla sig för att möta de allt större kraven från våra kunder. Alla på Scania är lika mycket värda och skall ha samma utvecklingsmöjligheter för att göra en ännu bättre arbetsinsats imorgon.«
Vad tycker medarbetarna om projektet?
»De har utvecklats och träder nu fram och tar större del i vår verksamhet. Här är några citat från våra medarbetare som deltagit: ’Bra när det kommer fram att man inte är dum i huvudet’ , ’Nu vågar jag anmäla mig till körskolan för att ta körkort’, ’Jag vill vara ett föredöme för min dotter’.«
Hur påverkas deras inställning till jobbet?
»Många vittnar om hundra procent ökat självförtroende och självkänsla, och att det är mycket roligare att gå till jobbet när man inte behöver oroa sig för att dölja ett problem. Attityden mellan kolleger har också förbättrats. Dels genom ökad förståelse, dels genom ett öppnare förhållningsätt. Det är viktigt för företaget, eftersom alla då kan koncentrera sitt engagemang på förbättringar och utveckling.«
Vad betyder detta för företaget?
»Vi får lojala och engagerade medarbetare som fokuserar på ständiga förbättringar och utveckling. Vi får också säkrare arbetsplatser och tryggare medarbetare.«
Varför ska arbetsgivare engagera sig i de anställdas läs- och skrivkunnighet?
»Vi ser detta som en komptensutvecklingsinsats bland alla andra. Syftet är att ge våra medarbetare samma möjlighet att utvecklas oavsett läs- och skrivsvårigheter.«
Fotnot: CSR (corporate social responsibility)betyder att företag på frivillig grund integrerar sociala och miljömässiga hänsyn i sin verksamhet och i sin samverkan med intressenterna, utöver vad lagen föreskriver.
Chef.se utser varje vecka en CSR-profil. Har du tips på ett framgångsrikt hållbart ledarskap? Tipsa oss på red@chef.se!
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.