Siri Wikander: ”Hallå, var är hr-kompetensen på Klarna?”
”Otroligt vårdslöst och okänsligt att behandla människor på det här viset.” Chefs krönikör Siri Wikander häpnar över bristen på hr-kunskap i Klarnas hantering av personalneddragningarna.
Nyheten om att fintech-bolaget Klarna drar ner sin personalstyrka med 10 procent, cirka 700 personer, nådde medierna förra veckan. Enligt uppgift till Breakit fick personalen informationen via ett förinspelat tal som Klarna-grundaren och VD Sebastian Siemiatkowski höll för alla sina anställda. Efter att de hade fått informationen om neddragningar ombads de arbeta hemifrån:
“Med hänsyn till privatlivet för alla människor som påverkas av de här förändringarna, så ber vi alla att arbeta hemifrån den här veckan.”
Redan här sätter jag som hr i halsen. Efter att ha fått ett tufft meddelande ska medarbetarna isolera sig i hemmet?! Mest naturligt vore väl att samla alla på kontoret, slå på alla möjligheter till live-streaming och göra sig tillgänglig som chef och svara på frågor. Jag förstår utmaningen med tidzoner men har man byggt upp ett globalt multinationellt bolag så klarar man väl ändå en så enkel logistisk övning? Jag söker på LinkedIn efter vem som är hr-direktör på Klarna. Jag läser på hemsidan. Jag kollar i årsredovisningen. Det verkar inte finnas någon hr-direktör i Klarnas ledningsgrupp just nu. Kan det förklara saken?
Nästa nyhet som når oss är att Klarna anklagas för att bryta mot medbestämmandelagen (MBL), det vill säga att de inte har följt lagens regler om information och varsel. Här står ord mot ord, så småningom väntar nog ett avgörande i Arbetsdomstolen. Men en sak vet vi: Klarna saknar kollektivavtal. Kollektivavtal är förenklat ett avtal mellan arbetsgivar- och arbetstagorganisation som säkrar medarbetarnas grundläggande rättigheter för tex lön, pension och arbetstid. Fördelen för arbetsgivaren är att de får en motpart att förhandla med. Nu måste Klarna förhandla med var och en separat. För att effektivisera hanteringen av 700 uppsägningar är risken stor att de tar till tidsfrister och sätter medarbetare i omöjliga valsituationer.
Kollektivavtal är vanligt i Sverige, men desto ovanligare utomlands. Klarna ägs av internationella riskkapitalbolag och är troligen numera mer amerikanskt än svenskt i sin bolagsstyrning. Samtidigt har de svenska grundarna gjort ett aktivt val att inte ha kollektivavtal. Läser man årsredovisningarna så ser man också att HR-direktörerna har kommit och gått genom åren, vilket brukar tyda på att något är galet med synen på medarbetare och vittnar om en brist på HR-kunskap som är direkt skadlig för varumärket. Allra mest förvånande är att ägarna inte ser bristen på hr-kompetens som en risk för minskad tillväxt och effektivitet. Tror de fortfarande att allt bara handlar om siffror?
Nu cirkulerar en öppen lista med anställda på Klarna som söker jobb. Listan är i skrivande stund över 500 medarbetare lång och fylls på löpande. Rekryterarna flockas både kring listan och kring Klarna-anställda på LinkedIn. Detta är kompetens som är svår att få tag i. En direkt affärsrisk. Det mest spännande med listan är att den är öppen. Den är också en sorts frö till organisering av de som blivit uppsagda. Tänk om det är början på en ny sorts facklig rörelse där medarbetare är helt öppna med hur de behandlas? Tänk om de startar en Facebook-grupp och börjar vittna och dela upplevelser. Nu skulle jag bli riktigt nervös om jag var Klarnas ägare. Hur skulle en sådan öppen rapportering påverka varumärket, kunderna och förmågan att rekrytera och behålla kompetens? Tänkte de inte på det?
Mitt i allt finns människorna av kött och blod. De som har flyttat till ett nytt land för att jobba för Klarna. De som är beroende av att Klarna förnyar deras arbetstillstånd. De som är beroende av sin lön för att klara sin hyra. Eftersom det råder kompetensbrist så kommer det säkert att ordna sig för dem men det är otroligt vårdslöst och okänsligt att behandla människor på det här viset. Men jag är inte förvånad. Redan före nyheterna om uppsägningarna så har Klarna fått förklara sig kring etiska beslut som berör kundernas risk för att hamna i långvarig skuld.
Personligen är jag helt övertygad om att synen på människor speglas både i hur man ser på kunder och hur man ser på medarbetare.
Siri Wikander arbetar som hr- och lärandeexpert i bolaget Beyond Learning. Siri Wikander har lång erfarenhet från roller inom hr, ledarskapsutveckling och kommunikation på bolag som Scandic, Axfood och Hemfrid.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.