Så tar Google död på byråkratin
Överdriven byråkrati kan ta kål på ett innovationsdrivet bolag. Det har teknikföretaget Google tagit fasta på.
I sin strävan att ständigt utveckla företagets produkter har man inte bara rekryterat ledarskapsforskare som ser över organisationsutvecklingen, utan även anställt så kallade byråkrati-”busters”, vars uppgift är att ”döda” all onödig byråkrati som uppstått under året.
Det berättar Chalmersforskaren Annika Steiber, som under ett års tid har följt och intervjuat medarbetare och chefer på Google, i en intervju med Veckans affärer.
Hon säger också att en av Googles framgångsfaktorer är företagets förmåga att snabbt ställa om sin organisation efter vad som händer i omvärlden.
”Det finns ingen stabil, fast organisation utan en organisation som är i ständig förändring – och medarbetarna är beredda på det”, säger hon till Veckans affärer.
En annan ingrediens som lett till Googles snabba tillväxt är att alla medarbetare bidrar med idéer till företagets utveckling.
”Samtidigt som alla måste leva upp till tuffa krav på deadline och leverans förväntas samtliga bidra till en kontinuerlig nyutveckling av företaget och produkterna. Men en organisation som Google kan inte bara vara inriktad på att göra innovationer, de ställer krav på alla att klara både produktivitet och innovation”, säger Annika Steiber till Veckans affärer.
Läs mer: Hon har avslöjat Googles bäst bevarade hemlighet (Veckans affärer)
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.