Så tar du dig ända till toppen

Karriär
Text: Redaktionen
Publicerad

Det ska sägas direkt – den bästa bundsförvant du kan ha för att navigera dig fram till hörnrummet på ditt företag är din egen nuvarande vd.

Han eller hon tar inte beslutet om sin efterträdare, men har kartan över alla viktiga relationer och kan läsa företagets interna kompass – förutsatt att det är en lyckad chef du har tänkt efterträda.
Om din plan i stället är att utmana eller peta nuvarande vd:n ur sadeln spelar du ett betydligt farligare maktspel.

Marshall Goldsmith är en av USA:s mest erfarna och luttrade chefscoacher. I januarinumret av Harvard Business Review ger han en utförlig instruktion om hur du tar dig ända upp i toppen genom att väva ett nät av viktiga relationer och undvika de vanligaste misstagen.

Toppkarriären handlar nämligen lika mycket om goda relationer som om goda prestationer. Den som försöker nå makten genom att blanda giftbägare åt sina konkurrenter brukar inte komma särskilt långt.
I stället ska du som vd-kandidat lära dig vårda relationerna till de fem olika nyckelintressenter som påverkar din karriär, menar Goldsmith. Att göra rätt handlar i grunden om att göra det som är rätt – både för dig själv och företaget.

Dessa är de fem intressenterna:

1. Din nuvarande vd.
2. Dina kolleger och medtävlare.
3. Dina underställda medarbetare.
4. De viktigaste kunderna.
5. Medlemmarna i styrelsen.

Om råden här nedan verkar krävande och svåra att följa så beror det på att det är precis så. Välkommen till en vd-värld som är full av dilemman, svåra balansgångar, oförutsägbara blindskär och en tillvaro där du ständigt får vakta din tunga.

Men de som har fått smak på vd-livet brukar inte vilja kliva av i första taget.

1. Din nuvarande vd

»Jag vill ha ditt jobb.« Ett känsligare budskap än så kan du knappast ge din vd. Efter det kan vad som helst hända …

Låt oss börja med de positiva reaktionerna. Du har en vd som är trygg i sig själv, som förstår sin roll, accepterar att den lämpliga avgångstiden närmar sig och planerar sitt uttåg. Den personen kan bli ditt bästa stöd på vägen till jobbet som högste chef.

Med denna vd ska du se till att ha en så autentisk relation som möjligt. Inget smörande och inget baktalande – någonsin. När ni är oense så tar du diskussionen i enrum. Sedan är du lojal.

Om du uppfattar att du har fått »löfte« av din vd om att bli efterträdaren – se till att försäkra dig om vad du faktiskt har hört. Fler än en kandidat har lämnat sådana möten i tron att saken är klar, för att senare bli grymt besvikna.

Vad är det då som kan gå snett?
I princip allt, från att vd:n helt enkelt inte gillar dig eller tror på din förmåga till att du är för duktig och hotar hans eller hennes eget goda eftermäle. Eller så har vd:n tänkt sluta, men klarar inte av att skiljas från makten när sanningens minut närmar sig.

Inget av det där kan du påverka. Men du kan arbeta med den känsliga balansen mellan att visa att du är redo att ta över och att demonstrera din lojalitet.

Några enkla råd för denna balansgång finns inte. Och ibland är det inte värt att be sin vd om hjälp. Ibland får kandidater höra vad de måste förbättra för att ta över, men när bristerna väl är åtgärdade saknas plötsligt något annat. Ledningen har bestämt sig från början för att det inte ska bli någon befordran, men kandidaten behövs på sin post och lockas stanna med tomma löften.
Har du din vd:s uppriktiga stöd eller inte? Se till att ta reda på det.

Så vinner du din vd:s stöd:
✽  Jobba långsiktigt för att skapa en uppriktig relation. Ge och ta feedback i enrum och gå aldrig bakom ryggen på din chef.
✽  Försök att läsa av hur vd:ns stöd för dig verkligen ser ut. Gör dig inga illusioner, men tappa inte heller hoppet vid minsta konflikt.
✽  Visa att du är redo att ta ansvar, men också att du är lojal.

2. Dina kolleger

Vänner eller fiender? För att bli herre på täppan måste du kunna behandla dina medtävlare som både och.

Å ena sidan behöver du kunna vara sunt tävlingsinriktad. Å andra sidan måste du bevisa att du är en god lagspelare. Du lär få svårt att klara vd-jobbet utan dina kollegers stöd.

Återigen har du en balansakt. Tävlar du för hårt kan du uppfattas som arrogant och är du för kollegial kan du anses sakna ledarförmåga.
Du kanske lyssnar på tipset om att uppträda som ledare innan du är det. Att bete sig vd-mässigt är klokt, men om du börjar beordra dina kolleger hit och dit och bär dig åt som om du stod högre i rang, får du dem garanterat emot dig.

Självklart kan du misslyckas även när du gör allt rätt. Kollegerna kanske har bestämt sig för att inte ge dig en chans som deras chef. Eller så har du kolleger som försöker sabotera.
Då gäller det att inte sjunka till samma låga nivå. Koncentrera dig på att göra det som är bäst för företaget och lita på att oschysta spelare blir avslöjade.

Så vinner du kollegerna:
✽ Konflikter med medtävlare får du räkna med. Men välj dina krig och se till att vinna de viktiga striderna.
✽ Fokusera på att lära känna dem som vill stanna i företaget.
✽ Fäll aldrig fientliga kommentarer om medtävlare. Du skadar bara dina egna chanser.

 

3. Dina medarbetare

Ledarskap är ingen popularitetstävling. Ibland måste man se till att få jobbet gjort även om medarbetarna klagar.

Men det är ingen impopularitetstävling heller, vilket en del karriärklättrare av den auktoritära skolan tycks tro. Att du behandlar dina medarbetare med respekt visar inte på något sätt att du skulle sakna den handlingskraft som krävs av en vd.

Kan du balansera mellan att ställa krav och erbjuda delaktighet? Stäm av med både din vd, HR-avdelningen och medarbetarna själva. Skaffa konfidentiell feedback där du lyssnar in reaktionerna på ditt ledarskap från alla håll.
Din stora prövning uppstår när vd fattar ett beslut som du inte håller med om och som drabbar dina medarbetare. Då är du i lojalitetskonflikt.
Ta diskussionen enskilt med vd ända tills du har kommit så långt du kan med dina argument. Sedan är det bara att ställa sig bakom beslutet. Om du duckar och låter vd ta smällen förlorar du i förtroende – även hos medarbetarna.

Så vinner du medarbetarnas stöd:

✽ Gör klart att du som mellanchef hör hemma på företagsledningens sida av staketet, men att det inte hindrar dig från att uppträda mänskligt och lyssna på argument.
✽ Var öppen för medarbetarnas åsikter om ditt ledarskap. Det hjälper dig att växa, samtidigt som medarbetare som får ge feedback på sin chef ofta blir mer positiva till ledarskapet.

4. Kunderna

Marshall Goldsmith berättar en historia om en säljare inom försvarsindustrin som ignorerade en ung militär. Många år senare blev säljaren en het vd-kandidat, men gick miste om sin chans. Militären, som nu hade klättrat till tvåstjärnig general, hade inte glömt oförrätten och gjorde klart att han skulle byta leverantör om just den kandidaten blev vd.

Du kan alltså gå miste om jobbet även när du har stöd av din vd, dina kolleger och dina medarbetare. Stora kunder kan ibland ha stort inflytande.
Hur stort inflytande beror förstås på hur beroende företaget är av enskilda långsiktiga kundrelationer. Men även när kundvården är avgörande finns dilemman.

Det som är bra för din kund är inte alltid bra för ditt företag, till exempel när det handlar om prissättningen.

Så vinner du kundernas stöd:
✽ Om du har en viktig kund­relation som kärvar, vänta inte med att reparera skadan. Konflikten ska helst vara löst innan du blir vd-kandidat.
✽ Resonera med din vd om hur hårt du ska gå fram i dina förhandlingar. Den balansen ska du inte behöva lista ut helt på egen hand.
✽ Ta gärna reda på vilka kunder som har personliga band med ledamöter i din styrelse.

5. Styrelsen

Vissa kandidater lyckas aldrig ta till sig det mest grundläggande – att det är styrelsen som tillsätter och avsätter vd. De inser därför inte vem de ska lyssna mest på när olika intressenter har olika förväntningar på nästa vd.

Misstag!
Styrelseledamöter är människor som alla andra. Ibland fattar de känslomässiga beslut i viktiga frågor fast de inte borde. Och vd-valet kan vara en av dem.

Om du aspirerar på toppjobbet ska du ha klart för dig vilken sorts vd styrelsen är ute efter.
Vill de ha en förändrare, någon som kan genomföra dagens strategi eller något mittemellan?

Ibland kan styrelsen vilja ha en förändrare medan kolleger och medarbetare vill ha någon som sitter still i båten. Då gäller det att visa att du både kan företaget i detalj och har modet och styrkan att utmana och tänka nytt.

Så vinner du styrelsens stöd:
✽ Personliga kontakter och vetskap om vad styrelsen har för intryck av dig är hårdvaluta. Då vet du vad du behöver förändra för att kunna få jobbet.
✽ Be din vd om råd när du ska presentera något för styrelsen. Vd känner styrelsen bättre än du och sitter på ovärderlig kunskap.
✽ Jobba gärna för den förändring som styrelsen vill ha, men se upp så att du inte äventyrar lojaliteten med din nuvarande vd:s vision.

Text: Martin Kreuger

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.