Så rustar du dig för krisen
1. Höj blicken
Efter en nedgång kommer alltid en uppgång. Ingen orkar med ständigt kristjat. Höj blicken och sök utvägar. De är vägen mot målet.
2. Rekrytera
Företag som rekryterar i lågkonjunktur visar att de är i en offensiv fas. Du som chef har dessutom ett lysande tillfälle att lyckas med att få tag i talangerna.
3. …eller dra ned
Om ni måste dra ned, ta fram ett bra upplägg. Både de som slutar och de som stannar kommer att bära varumärket framöver. Ni vill ha gott rykte.
4. Gasa – också!
Nu springer många i flock och försöker spara sig ur krisen.
Men det är ju nu när kostnaderna är mer rimliga som du har chansen att satsa. Tänk broms ibland, gas ibland.
5. Syna strategin
Läs igenom er strategi en extra gång. Den kan hjälpa dig att få rätt fokus. Viktigast är att våga göra ett tydligt val. Då undviker ni att drabbas av panik, och springa ofokuserat än åt höger, än åt vänster.
6. Ta in på konkurrenterna
Låt inte krisen göra dig deppig, försök se möjligheterna i stället. Krisen ger dig en chans att ta marknadsandelar och bidra till att företaget växer.
7. Du ska hålla hela sträckan
I kristid blir det lätt en uppdelning där några jobbar dygnet runt och andra inte alls. Ta hand om dig! När arbetsdagen är slut är den slut.
8. Investera i folk
Informera, involvera och bygg band för framtiden. Lojala medarbetare ställer upp för företaget i sämre tider. Och välmående ger energi.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.