Så motiverar du den motvillige bäst
![](https://chef.se/app/uploads/2013/09/Leif-E-Andersson1.jpg)
Läsarfråga:
”Hur ska jag få min medarbetare att förstå att alla måste göra både roliga och mindre roliga arbetsuppgifter? Jag är vd på ett företag med 15 anställda. Medarbetaren är min assistent men ska också hoppa in i receptionen, vara lite allt-i-allo, svara i telefon, se till att mötesrum är i ordning, ta emot besökare. På sistone har hon börjat klaga över att hon måste ’ta hand om markservicen’ och att det är tråkigt. Jag har försökt få henne att förstå att även ’tråkiga’ uppgifter är viktiga. Hur ska jag få henne mer motiverad?”
Stina
Expertsvar:
Insikt och förståelse är viktigt men det påverkar inte motivationen så mycket. Du kan förstå att du borde äta bättre, röra dig mer etc – men gör du det? Motivation är att gilla att göra något. Man gillar det som ger någon form av uppskattning, från andra, från uppgiften i sig. Genom att visa din uppskattning direkt i vardagen för ”markservicen” kan du få henne att uppskatta, och förstå vikten av, de uppgifterna. Jobba med ärlig och direkt positiv feedback på konkreta beteenden.
Klagandet kan även vara uttryck för något annat. Har du lyssnat ordentligt på henne, utan förutfattade meningar? Du behöver förstå vad som stör henne, är det uppgifterna i sig, andras kommentarer eller något annat? Lyssna aktivt utan att fastna i vad du tror det handlar om tills ni blir överens om vad som är hennes problem, inte hur det skulle lösas. Att slippa markservicen kanske är hennes lösning på ett annat problem? ”Om jag slapp det skulle jag hinna med mer, orka ta tag i …” eller liknande.
Leif E Andersson, leg psykolog, ledarskapsutvecklare och chefsutbildare, Chef
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
![](https://dlejuzwq61njn.cloudfront.net/app/uploads/2024/06/24085133/ikon_paywall_freemium.png)
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.