Så ingjuter chefen hopp i tuffa tider
Hur kan chefen bidra till lugn och framtidstro i bistra tider? Annica Hagen, koncernchef för Saint-Gobains svenska byggdistributionsverksamhet, ger sin syn på hur ledare kan få medarbetarna att må bra även när det blåser snålt.
Annica Hagen är koncernchef för Saint-Gobains svenska byggdistributionsverksamhet, där bolag som Dahl, Konradssons Kakel och Kakelspecialisten ingår, och har tidigare vd-erfarenheter från Åhléns, kökstillverkaren Nobia och Electrolux.
Att ingjuta lugn och framtidstro bland medarbetarna är en av hennes och andra chefers viktigaste uppgifter när konjunkturerna viker, förändringstrycket ökar och det blåser snålt, säger hon till Chef.
”Det är lätt att bli hemmablind. Oroliga tider kan bidra till nya tankesätt.”
Hur gör man?
”En grundläggande, hoppingivande omständighet som jag brukar lyfta fram i samtal med medarbetare, och som även gäller för många andra verksamheter, är att byggbranschen trots rådande konjunkturläge är så pass lyckligt lottad att den alltid kommer att vara relevant, oavsett samhällsutvecklingen”, säger Annica Hagen och utvecklar:
”Jag menar, nya bostäder kommer alltid att behövas, vi behöver alla någonstans att bo. Vägar att åka på, rent vatten, en infrastruktur som hela tiden måste underhållas och utvecklas. Enbart den insikten kan vara ett sätt att motivera medarbetare i tuffa tider med färre projekt än vanligt.”
Oftare än man kanske tror finns alltså anledning till optimism. Är det något du anser att chefen kan behöva peka på för att upprätthålla motivationen?
”Precis, vi behöver ju alla en tro på framtiden och kunna se meningen i det vi gör. För chefen gäller det samtidigt att se de konkreta möjligheter som ofta uppstår i tider av stor förändring och vikande konjunkturer, för att motivera medarbetarna framåt. Inte bara tänka ’oj vad jobbigt’ utan vara mer på tårna, se förändringarna som en chans till omprövning för att göra saker bättre, och ingjuta den känslan i sin organisation. Bygga ett innovationstänk, trots att det är tuffa tider.”
”Efter att ha varit ganska konservativ i många år är byggsektorn inne i ett spännande skede vad gäller hållbarhetsutveckling och nya sätt att arbeta för att minska utsläpp och energiförbrukning, vilket även det gör arbetet intressant, meningsfullt och motiverande även om det också innebär stora utmaningar.”
”Det är lätt att bli hemmablind. Oroliga tider kan bidra till nya tankesätt. Vad skulle en ny konkurrent göra, om den kom in med ett vitt papper så som branschen ser ut i dag? Att tänka så i tuffa tider är ganska intressant, och kan leda till viktiga insikter.”
Omorganisationer, nedskärningar och uppsägningar har en tendens att skapa oro i verksamheten. Hur kan du som chef agera för att dämpa den?
”Jag tror på transparens och uppriktighet. Att kalla en spade för en spade, vara tydlig med de bakomliggande skälen, som vikande lönsamhet exempelvis. Medarbetarna kommer kanske inte alltid att hålla med om att åtgärderna är de rätta, men acceptansen brukar i allmänhet öka med ordentlig information, vilket samtidigt kan dämpa oro och ryktesspridning. Det ska inte finnas skäl att misstänka någon dold agenda. Min inställning är att alla inblandade är vuxna människor, med förmåga att dra rimliga slutsatser, hantera information och göra ett gott jobb bara de får rätt förutsättningar.”
Många chefer har att hantera uppsägningar, som kan vara rent livsavgörande för dem det drabbar. Hur bör chefen bäst agera i en sådan process?
”Det är aldrig enkelt, såklart. Det kan vara mycket känslor inblandade och man vet aldrig hur människor reagerar. Jag som tidigare jobbat globalt ser samtidigt hur uppsägningsprocesserna i Sverige är mer reglerade än på andra ställen, vilket kan innebära en grundtrygghet för alla parter.”
”För chefen är det viktigt att bibehålla lugnet, avstå från diskussioner som inte har med sakfrågan att göra, inte ta det personligt och få motparten att uppfatta situationen på samma sätt. Medarbetaren kan bli ledsen och besviken men förhoppningsvis ändå inte chockad, bara man som chef i förväg varit transparent kring läget för verksamheten, innan det blivit aktuellt med uppsägningar. Det handlar om respekten för människor”, säger Annica Hagen.
Redan PLUSkund — Logga in
Bygg vidare med fler tjänster
Nå nästa nivå med
Chefakademin+Få de viktigaste insikterna, handplockade nyheter, smarta verktyg och ledarskapsutveckling – på ett sätt som fungerar i din vardag.
- Omvärldsbevakning – senaste ledarskapsnyheterna och -forskningen, samt andra ämnen som direkt rör chefsrollen.
- Tidningen Chef – tidningen hem i brevlådan 11 gånger per år och tillgång till hela tidningsarkivet.
- Digitala masterclasses – upskill med tillhörande workshopsmaterial som du kan använda på din arbetsplats.
- Ljudboksbibliotek – ett digitalt bibliotek där du kan lyssna på sammanfattningar av de viktigaste ledarskapstitlarna!
- Verktyg i vardagen – mallar, guider och metoder som underlättar ditt arbete.
*Faktureras halvårsvis eller årsvis. Tjänsten förnyas automatiskt om den inte sägs upp före sista giltighetsdatum.
Läs villkoren
Läs om Chefakademin+