Så får du alla att lyssna på dig
Säkert brottas du varje dag med att få full uppmärksamhet från både medarbetare, kunder och högre chefer. Kanske också från barnen, partnern eller en önskad dejt?
Ben Parr är författare till boken Captivology: The science of capturing people’s attention. Inför den gick han, enligt egna uppgifter, igenom mer än tusen forskningsstudier och intervjuade ett stort antal forskare, företagsledare och andra framgångsrika personer för att förstå varför vi lyssnar på och lägger märke till vissa personer och idéer och inte till andra.
Här är fem knep, små som stora, som han kom fram till:
1) Bjud människor på en kopp varmt kaffe. Studier visar att vi associerar den fysiska känslan av värme med varma känslor för andra människor.
2) Sätt en röd ram runt din profilbild på till exempel en dejtingsajt. I en studie fann man att personer med en röd ram runt sin bild uppfattades som mer attraktiva.
3) Få ditt erbjudande att framstå som exklusivt. Att begränsa vem som kan gå med i en grupp via inbjudningar, eller långsamma lanseringar där tillgången är begränsad fungerar ofta bra för att fånga människors uppmärksamhet.
4) Få både experter och allmänheten (eller medarbetarna som grupp) att tala för din sak.
5) Sluta med en cliffhanger. Vi blir obekväma när något slutar med ovisshet, därför är det ett bra knep för att få någon att komma tillbaka och vilja höra resten.
Läs mer: Läs fler tips här
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.