Så coachar du någon med dåligt självförtroende

Du vill delegera en uppgift till en medarbetare – som inte tror att den klarar av uppgiften. Vad du ska göra? Arbeta för att få medarbetaren att tänka rationellt, menar en ledande expert i ämnet.

Kommunikation
Text: Redaktionen
Publicerad

Människor har en tendens att tänka kritiskt om sig själva. Det kan vara en medarbetare som tror att hen inte är erfaren, eller duktig, nog att klara av att utföra uppgiften. Du som chef kanske är säker på att din medarbetare är perfekt för uppdraget, men hur ska du få medarbetaren själv att tro det?

”Chefer och mentorer gör ofta misstaget att tro att deras roll är att motivera och berömma medarbetare som har dåligt självförtroende. De säger ofta saker som ‘Jag hade aldrig gett dig uppgiften om jag inte var säker på att du kommer att klara av det’”, skriver den världsberömda ledarskapsförfattaren Tara Mohr i Harvard Business Review. 

Så känner du igen ett negativt tänkande:
Du är säker på att veta sanningen om situationen.
Du svarar ja eller nej på om något är möjligt.
Du fokuserar på problem.
Rösten du tänker med har ett pessimistiskt och ängsligt tonfall.
Du tänker i svart och vitt.
Du ältar.

Så känner du igen ett realistiskt tänkande:
Du är medveten och nyfiken om möjligheterna i situationen.
Du ställer frågor som hur kan jag göra det möjligt och vilken del är möjlig.
Du söker lösningar.
Rösten du tänker med är lugn.
Du ser subtilt och i gråskala.
Du tänker framåt.
Källa: Tara Mohr

Hon menar att det är totalt värdelösa argument eftersom de vänder sig till medarbetares ”inre negativa röst” vilken det aldrig går att argumentera emot av två anledningar.

För det första för att det är en röst som inte är rationell och inte lyssnar till fakta utan litar på känslor och rädslor för misslyckanden. För det andra så kommer den sortens motivation kräva att du, eller någon som du, hela tiden finns till hand och kan hjälpa medarbetaren komma över sina egna hinder och tvivel.

Så vad kan du som chef göra istället? Tara Mohr föreslår två saker:

1. Introducera tanken om ett inre negativt tänkande.
Huvudsaken är att få medarbetaren att förstå att allt hen tänker inte är rationellt och att lära sig känna igen och skilja på när man tänker kritiskt eller negativt och när man tänker rationellt.

2. Få medarbetare att bli medvetna om och hantera sitt negativa tänkande.
Förklara att du förstår att det kan vara skrämmande att ta på sig nya uppgifter och mer ansvar och att det inte handlar om att deras självförtroende alltid ska vara på topp. Det handlar om att medarbetaren ska arbeta med att hantera ett negativt tänkande som kan lägga band på deras personliga utveckling.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.