Så använder de Facebook
Vilka för- och nackdelar anser du att sociala medier har för dig i ditt jobb som chef?
Charlie Nordblom
Gör: Vice President of Strategic Internal Communication, Volvo.
Aktuell som: Finalist till priset som årets Ledarutvecklare.
»Jag använder främst Linkedin för att fånga upp och strukturera mitt professionella nätverk. Det är ofta de allra svagaste relationerna i mitt professionella nätverk som inspirerar mest, som kommer med överraskande och kreativa perspektiv. Ett fåtal professionella kontakter har nu kommit in i mitt nätverk på Facebook, som är mer privat.
Det jag värdesätter mest med Facebook är ändå återkopplingen med gamla, ibland nästan bortglömda eller försvunna vänner.«
Lena Larsson,
Gör: vd, Värmlands Folkblad
Aktuell som: Finalist till priset som Årets Chef
»Jag kommunicerar inte med mina medarbetare via Facebook, Twitter och LinkedIn, utan genom att försöka vara tillgänglig i lokalerna, vilket är möjligt i en liten verksamhet som vår.
Däremot finns jag på såväl Facebook som Twitter och LinkedIn. Jag försöker hålla en balans mellan att vara personlig som privatperson och att sprida information om vad som händer på tidningen; att vara både representant för företaget och mig själv. Lägger ofta ut information om bra nyheter, erbjudanden, länkar och annat men också om privata saker som jag tycker är helt ok att dela med mig av.«
Jolanda van Rooijen
Gör: Nordisk CSR manager, IBM Svenska.
Aktuell som: Finalist till priset för årets Mångfaldsarbete.
»Sociala medier handlar för mig om att hålla kontakt via Same Time (intern chatt) eller Facebook, dela med sig erfarenhet via till exempel Wiki´s, publicera bra presentationer som alla kollegor kan återanvända. Jag läser några bloggar men bloggar i dagsläget inte själv. På Facebook har jag två konton. Ett som jag använder i jobbet och ett privat. När jag en gång i tiden fick mina första visitkort hos en tidigare arbetsgivare så påpekades det att man representerade sitt företag, och att man inte skulle dela ut dessa kort klockan tre på natten efter för mycket vin. Så egentligen är det ingen större skillnad. Man ska tänka efter vad man gör, hur man gör och när man gör det. Visitkortet har blivit virtuellt men inte tankarna bakom. Nackdelen med sociala medier är att många ännu inte riktigt har förstått hur man uppför sig. Jag skäller inte ut en främmande människa när vi går förbi varandra på Sveavägen, men några där ute tycks ta sig den friheten på sociala medier.«
Pia Djupmark
Gör: vd Radisson Blu Royal Viking Hotel:
Aktuell som: Finalist till priset som Årets Chef
»Jag har gett mitt okej till att använda Facebook på jobbet för att öka försäljningen, men under ordnade former. Privat använder jag det inte då jag inte anser mig ha tid och tycker jag redan har ett stort socialt nätverk. Men jag har inget emot att mina medarbetare använder detta i arbetsrelaterade syften men är helt emot att de använder detta privat på arbetstid.«
Ingvar Palm
Gör: Terminalchef, Posten Meddelande AB.
Aktuell som: Finalist till priset för Hälsobefrämjande ledarskap.
»Egentligen är det väl bara fördelar med det nya sociala mediesamhället. Det gäller bara att man kan hantera det som ledare och förstå att kommunikationen sprids blixtsnabbt på ett antal olika bloggar vare sig man vill eller inte. Allt du gör och allt du säger som chef är i nästa stund tillgängligt för en mängd olika nätverk av människor. Det bästa är att själv vara en del av nätverken och därmed ha koll på vad som händer och sker därute!«
Filip Hammar
Gör: Författare, journalist och programledare.
Aktuell som: Finalist till priset för årets Mångfaldsarbete.
»Jag har aldrig twittrat eller engagerat mig i Facebook. Jag är rädd för att det skulle ta alldeles för mycket tid. Däremot konsumerar jag en hel del bloggar, men mest som förströelse. Jag söker inga svar eller lösningar genom bloggar.«
Urban Wiklund
Gör: Utvecklingschef, Ericsson Consumer & Business Applications
Aktuell som: Finalist till priset som Årets Chef
»Jag är med men inte särskilt aktiv på Facebook och Linkedin. Vi utvecklar själva en egen tjänst liknande dessa för operatörer som jag är betaanvändare på och där är jag ju mer aktiv. I stort är jag positiv till detta men föredrar för det mesta det personliga mötet. Jag bloggar i stötar och tycker det är rätt kul när jag kommer igång. Jag har dock tyvärr inte fått så mycket återkoppling även om jag vet att en hel del läser inläggen. Mer återkoppling skulle göra mig mer aktiv.«
Mats Erasmie
Gör: Vice President, Cordovan Performance.
Aktuell som: Finalist till priset som årets Ledarutvecklare.
»Inom Cordovan satsade vi redan för tre år sedan på att använda Facebook som vårt sociala intranät. Vi har runt 100 medarbetare inom tre olika kategorier som initialt bara hade begränsade jobbmässiga kontakter med varandra. Tillsammans med en rad andra åtgärder har Facebook fungerat utmärkt för att stärka vi-andan i bolaget och underlätta även fysiska möten mellan medarbetare. Även möjligheten att sprida information om vad som händer och vad olika konsulter gör ute på ’fältet’ underlättas genom twittret. Risken att medarbetare spenderar för mycket tid på detta ser vi som obefintlig. En modern organisation måste tro på individen och frihet under ansvar.«
Niklas Frisk
Gör: Vd, Alcro-Beckers AB.
Aktuell som: Finalist till priset för Hälsobefrämjande ledarskap.
»Jag använder bloggande som en daglig informationskanal ut i organisationen. Varje dag är drygt 400 av våra medarbetare inne i bloggen för att läsa och/eller kommentera dagens inlägg. Responsen är fantastisk, allt från små till stora frågor skapar engagemang, vilket är otroligt roligt. Det är viktigt att man som ledare vågar bjuda på sig själv och visa både en professionell och en privat sida. Via bloggen utmanar jag även medarbetarna till olika aktiviteter och tävlingar. Bloggen skapar också väldigt mycket trafik på hela vårt intranät, där i princip all nödvändig information för medarbetarna finns.
Jag är inte direkt orolig för att surfandet blir för utbrett. Det har tvärt om minskat, troligen för att vi flyttat från lokaler med stora rum till ett öppet kontor.«
Per Thorstenson
Gör: Vd, Arlanda Express.
Aktuell som: Finalist till priset för årets Mångfaldsarbete.
»Jag tycker fördelarna är interaktionen och den direkta kommunikationen. Som företag är Arlanda Express med i Facebook sedan några månader och så långt är det positivt. Vi vill ge det lite ytterligare tid innan vi gör en utvärdering. Att medverka där ställer dock krav på snabbhet eftersom kommunikationen går snabbt. Som vd i ett publikt företag bör man vara lite försiktig med att synas i olika sociala medier. Det kan finns risker med att vara alltför synlig.«
Madeléne Granath
Gör: HR-chef, Reitan Servicehandel.
Aktuell som: Finalist till priset som årets Human resource-chef.
»Några fördelar är att det gjort det möjligt att starta ett nätverk med mina kollegor inom HR, samt ett nätverk för våra mentorer. Där kan vi bland annat snabbt ställa frågor och ge feedback. En utmaning kan vara att negativ information sprids snabbt. Det ställer krav på mig som chef eftersom det blir inflation i kommunikation och kommunikation är bland det svåraste att arbeta med. Vad är verklighet och vad är fiktion? Det gäller som chef och organisation att försöka ta ett ägarskap för sina budskap.«
Cecilia Zadig
Gör: Ledarskapsutvecklare och författare.
Aktuell som: Finalist till priset som årets Ledarutvecklare.
»Jag filar just nu på min första blogg, det blir ett sätt att kommunicera och hålla kontakt med nätverket. Jag följer själv några internationella och svenska bloggar som behandlar ledarskap och medier. Det ger mig tillgång till kommentarer om nya böcker och idéer. Nackdelen är att det tar sån tid!«
Katarina Berg
Gör: Personaldirektör, 3.
Aktuell som: Finalist till priset för Hälsobefrämjande ledarskap.
»Jag ser en tydlig fördel vid till exempel rekrytering. Rekryteringsannonser har sett ganska lika ut hur länge som helst nu. Med Facebook och Twitter kan vi kommunicera på ett relevant och personligt sätt med våra framtida kollegor. Det kan bli ett komplement till den traditionella rekryteringsprocessen och vi kan på så sätt bli bättre på att hitta nya målgrupper av sökande, spara tid och pengar och öka träffsäkerhet.
Den risk jag ändå ser är att om man inte hinner uppdatera sin blogg, sin twitter eller sin Facebook så kan det skapa irritation och bad will snarare än att bygga relationer.«
Gunilla Ström
Gör: HR-chef, Apoteket AB.
Aktuell som: Finalist till priset som årets Human Resource-chef.
»En fördel är att det går lätt att hitta personer och få en uppfattning om vem de är. Facebook är ett enkelt sätt att bilda events och grupper om du till exempel vill ha igång en diskussion. Jag använder det dock inte systematiskt vid till exempel rekryteringar. Facebook är en mycket bra kanal för marknadsföring av produkter och tjänster om man gör på rätt sätt. En nackdel är att få företag hunnit skaffa bra policies. Det kan bli problem om medarbetare inte känner gränsen för vad man lägger ut i dessa medier. Risken är att företagsinterna frågor dyker upp i fel sammanhang. Det kan också finnas olika uppfattningar om hur mycket tid som det är okej att lägga på detta under arbetstid.«
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.