Rätt värderingar viktigare än hög lön
Även i lågkonjunktur är det mjuka värden som spelar in när chefer ser sig om efter ett nytt jobb.
Det visar en undersökning från det globala rekryteringsföretaget Michael Page. Under mars månad intervjuade de knappt två hundra mellanchefer om vad de värdesätter högst hos en ny arbetsgivare.
Här är listan:
Värderingar och starkt varumärke, 27 procent
En intressant produkt eller nisch, 23 procent
Företagets ekonomi, 7 procent
Hög lön och attraktiva förmåner, 5 procent
»Välkända företag med gott rykte har betydligt lättare att attrahera arbetskraft. Det är däremot lite förvånande att inte lågkonjunkturen har fått fler att värdesätta företagets ekonomiska stabilitet högre«, säger Stephane Salto, Sverigechef för Michael Page International.
I undersökningen har man också frågat om mellancheferna är oroliga för att förlora sina jobb inom den närmsta framtiden.
Oron har ökat betydligt de senaste månaderna. I januari trodde 8 procent att de skulle bli av med jobbet, i februari och mars hade siffran ökat till 21 respektive 25 procent.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
![](https://dlejuzwq61njn.cloudfront.net/app/uploads/2024/06/24085133/ikon_paywall_freemium.png)
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.