Pia Anderberg: ”Makten har flyttat till kunden”
Digitaliseringen förändrar vad en verksamhet har att förhålla sig till. Det ställer nya krav på organisation, processer och kompetens. Vilket i slutänden ger HR nya uppgifter. ”HR måste förstå tekniken och vilken del av den som är viktig i verksamheten”, säger Pia Anderberg, direktör för HR och innovation på Axel Johnson-koncernens ägarbolag.
”När det gäller digitaliseringen och den digitala transformationen så kommer alla anställda i alla våra bolag att vara berörda. Det här är inte något som går att stoppa in i avdelningen Digital och tro att de ska lösa det. Alla behöver förhålla sig till den här utvecklingen”, säger Pia Anderberg, som nyligen var nominerad till priset årets HR-chef på Chefgalan.
Vad behöver HR förstå om hur digitaliseringen påverkar kärnverksamheten?
”Man måste förstå hur digitaliseringen påverkar affären. Vi har många hos oss som är duktiga på vår affär. Det HR behöver fundera på är vilken kompetens vi måste addera”, säger Pia Anderberg och fortsätter:
”Vi har många oerhört erfarna ledare i koncernen, som har drivit igenom många förändringar under sina karriärer. De verktyg som de använde då går att använda igen. Skillnaden nu är magnituden på förändringen, att den är större och går så oerhört mycket snabbare”.
Inom ramen för Axinsight genomförs korta utvecklingsprojekt, från start till mål på sex veckor, med deltagare från många olika delar av organisationen. Det exempel som Pia Anderberg nämner har mer personaliserade kundutskick som mål:
”Det innebär deltagare från IT, e-handel, marknad och sortiment. Och eftersom de bara har sex veckor på sig har HR en viktig roll att spela för den organisation och de processer som används i de här projekten: De problem som dyker upp kan inte vänta en vecka, de måste vara lösta inom 24 timmar”.
I en intervju med Dagens Nyheter beskrev Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors nyligen Axinsight som ”en experimentverkstad där vi samlas för att utveckla nya typer av marknadskampanjer, bemanningsplanering, robotiserade tjänster eller annat som kan öka försäljningen eller effektivisera. Man ska komma snabbare till handling i stället för att lägga lång tid på kartläggning.”
Resonemangen känns igen från intervjun med Siri Wikander, director of people growth på hotellkedjan Scandic, i senaste nyhetsbrevet DigitalHR. Pia Anderberg ser Axinsight som ett konkret exempel på de två sidor som hon menar att transformationsmyntet har:
”Vi måste starta ett antal strategiska, affärsnära utvecklingsprojekt, där tillämpningar för data analytics är ett bra exempel. Den andra sidan av myntet handlar om rätt ledarskap, rätt organisation, rätt människor, rätt arbetssätt. Båda delarna måste finnas på plats, annars kommer det här inte att fungera”.
Så vad är det som händer i omvärlden som HR behöver förstå. Amazon är det exemplet som Pia Anderberg nämner först. Men hon konstaterar att det finns många fler, som kinesiska Alibaba och Tencent. Alla bolag som har den digitala världen som sin hemmaplan.
Ur ett helikopterperspektiv ser Pia Anderberg tre aspekter som tydligt påverkar koncernens varumärken. Den första handlar om var och hur kundmötet sker.
”Traditionell detaljhandel har byggt sin framgång på ett fysiskt butiksnät som är närvarande där kunden är. Idag finns den närvaron på internet. Det innebär bland annat att mycket av makten flyttar till kunden”, säger Pia Anderberg och fortsätter:
”Kunden handlar när hon vill, var hon vill, och väljer de leveranssätt och betalsätt som passar bäst. Kunden har enorm makt. Skulle du handla mat för några år sedan var det bara att ta på sig skorna, gå till butiken, välja bland de varor som fanns på hyllorna och betala med kontanter”.
Den andra aspekten handlar om data:
”Alla möten och transaktioner genererar idag oerhört mycket data. Backa tio år, så såg det inte alls ut på samma sätt. Den här datan går att analysera och använda som beslutsunderlag. Det gör de digitala bolagen hela tiden, vilket innebär att de är kundinsikts- och databaserade beslut i sina beslut”.
Den sista aspekten Pia Anderberg lyfter fram är investeringar i R&D, forskning och utveckling:
”Återigen går det att titta på Amazon som exempel. De är ett av de företag i världen som satsar allra mest på R&D, medan traditionell detaljhandel knappt budgeterar alls för R&D”.
Hur gör ni för att ge era medarbetare den kompetens de behöver?
”Det finns ett begrepp som heter ”lärande organisation”. Det har nog aldrig varit så relevant som idag. Vi måste hitta sätta att överföra kunskap och insikter mellan varandra. Hos oss innebär de ibland annat att de som redan kan är med i våra utbildningar för att sprida sin kunskap vidare. Exempelvis är Dustin ett företag som jobbat på nätet länge, och har mycket att lära de andra bolagen i koncernen”.
Pia Anderberg ser hur HR:s uppdrag är på väg att kompletteras med nya uppgifter:
”De traditionella frågorna som rör pensionsfrågor, semester och liknande finns kvar. Men HR måste också jobba mer med leadership & development, i ännu högre utsträckning än i dag vara det verktyg som vd och övriga i högsta ledningen kan använda för att genomdriva de förändringar som är nödvändiga. Att utveckla medarbetare, fundera på ledarskapsfrågor, att sätta nya organisationsstrukturer”.
/Anders Thoresson
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.