Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan: ”Farmor har präglat mig”
Snö, motorer och tåg. Det är viktiga teman i Peter Ekholms karriär, som fört honom från Vemdalens skidbackar via Nya Zeeland till vd-posten för Inlandsbanan.
Inlandsbanan är en 130 mil lång järnväg mellan Kristinehamn och Gällivare som var ifrågasatt redan före invigningen 1937. Med åren har massbilism, avfolkning och krass lönsamhetsideologi glesat ut tågtrafiken betänkligt och förvandlat åtskilliga av de ursprungliga 165 stationerna till ruiner – men den sägenomspunna transportleden genom några av Sveriges mest ödsliga och natursköna trakter lever envist vidare. Nu i regi av kommunägda Inlandsbanan AB med Peter Ekholm på vd-stolen, som genom nytänkande och intensivt lobbyarbete vill påvisa den slitna banans betydelse och potential.
”Vi har satt Inlandsbanan på kartan, på ett annat sätt än tidigare”, säger Peter Ekholm.Han ser fram emot höstens premiärkörningar av bolagets fem nyinköpta motorvagnståg, liksom en pilotstudie av vätgasdrivna lok för att främja nya, miljövänliga godsflöden genom inlandet.
Peter Ekholm växte upp i Vemdalen, ett centrum för vinterturism i Härjedalen. Att han från tidig ålder skulle komma att arbeta inom skid- och besöksnäringen var kanske inte helt otippat. Särskilt inte med tanke på att farmor Birgit Ekholm, lärare i jämtländska Mattmar, var en verklig skidpionjär och upphov till traktens första belysta skidbacke.
”På hemväg med skolbussen brukade jag hoppa av vid någon av skidanläggningarna för att diska, städa och slipa skidor om kvällarna”, säger Peter Ekholm vars brinnande skidintresse med tiden ledde honom till Nya Zeeland, där han under flera säsonger var instruktör åt japanska skidlärarföreningen.
Farmor Birgit kom att inspirera även på andra sätt. År 1936 körde hon själv sin motorcykel, med en väninna som passagerare där bak, från Jämtland ända ner till Italien och hem igen. Ytterst ovanligt för en ung kvinna på den tiden. En smak för resor, motorer och kommunikation som smittat av sig på sonsonen Peter.
”Farmor är den som präglat mig mest i livet. Vid 16 skaffade även jag motorcykel, och med den började jag veckoslutspendla de 42 milen genom finnskogarna till och från gymnasiet i Västerås. Och eftersom farmor körde alla typer av fordon, valde jag att ta körkort för alla fordon som finns”, säger Peter Ekholm som i tidiga tjugoårsåldern varvade vintrarnas skidlärarjobb med att köra långtradare nere i Stockholmstrakten.
Att Peter Ekholm blev vd för Inlandsbanan har mycket med hans tidigare karriär inom Skistar att göra. Parallellt med jobbet som sportchef för Klövsjö-anläggningen byggde han upp konceptet Snötåget, med spårbunden trafik till och från Härjedalen med anslutning till fjällstationerna. De första avstigande nattågsresenärerna möttes av marschaller på Röjans före detta timmerterminal, som då ännu saknade perrong:
”Vi var tvungna att spika ihop några SJ-pallar så folk kunde kliva av”, säger Peter Ekholm om Snötågssatsningen som kommit att utvecklas till en resandemässig framgång med cirka 20 000 passagerare per säsong.
Vad händer framöver?
”Jag arbetar vidare med att förändra synen på Inlandsbanan, så att fler ska upptäcka banans potential som framtida transportled. Det som verkligen behövs är en upprustning av spåren, som måste klara större godsvolymer och hastigheter”, säger han med adress till staten som fortfarande är ägare av själva bananläggningen.
3 karriärtips från Peter Ekholm
1 Utbildning.
”Som tonåring lät jag gärna pengar och extrajobb gå före skolan, tills arbetsgivaren sa åt mig att jag inte längre var välkommen om jag inte skötte läxorna. Det var väldigt betydelsefullt, och från den dagen tog jag tag i min utbildning.”
2 Inspiration.
”Farmor Birgit är den som präglat mig mest i livet. En skidpionjär och tuffing som körde motorcykel till Italien på 1930-talet.”
3 Innovation.
”Nya EU-krav kring liggande sjuktransporter fick mig att ta patent på flera anpassningar för taxibilar.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.