Omvärldsanalys steg för steg
Svårt med omvärldsbevakningen? Här är sju steg för en strukturerad omvärldsanalys. Modellen har utarbetats av Bengt Wahlström, en av Sveriges främsta experter på området.
1. Välj sökord och bevakningsområden
Vad ska du leta efter? Vilka sökord använder du? Nya konkurrenter dyker upp och gamla försvinner. Även teknik, kundkategorier och hela samhället förändras. Uppdatera regelbundet er sökordslista.
2. Materialinsamling
Om källorna tidigare var rapporter, utredningar, remisser och tidskrifter finns nu också sociala medier som har anknytning till din bransch. Här gäller det att inte drunkna i informationsflödet. Tänk källkritiskt när du bedömer relevans och aktualitet.
3. Sortering och urval
Det är lätt att falla för frestelsen att bara ägna sig åt de förväntade faktorerna. Inte har det blivit lättare sedan de stora möjligheterna med big data och AI har blivit tydliga. Ta hjälp av dataprogram som analyserar data och kan dra slutsatser baserade på olika algoritmer.
4. Analys
En enkel men icke desto mindre fungerande analysmetod kan vara att ställa och försöka besvara följande frågor: Vad händer? Varför händer det? Vem påverkas eller påverkar? Vad får det för effekter för oss?
5. Presentation och distribution
Presentera analysen på ett sätt som skapar förändringsglädje snarare än motstånd. Samtidigt har du en skyldighet att inte dölja obekväma omvärldssignaler bara för att de kan vara kontroversiella.
6. Beslut
Materialet ska leda till åtgärder som strategiska beslut, marknadsplaner och försäljningsstrategier.
7. Utvärdering
Svårt! Kopplingen till organisationens mätbara mål är inte alltid given. Ett sätt kan vara att följa beslutsprocessen i efterhand och se om det finns några kopplingar till omvärldsbevakning.
Källa: Försprång – omvärldsanalys i den nya digitala världen, av Bengt Wahlström.
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.