Nycklarna till att lyckas globalt
Det krävs två saker för att lokala varumärken ska kunna expandera till den globala marknaden:
- Att de utmärker sig
- Att de är meningsfulla för kunden
Den analysen gjorde Dominique Turpin, chef på ledarskapsskolan IMD i Schweiz, på ett seminarium i Singapore nyligen där man diskuterade framtiden för globala varumärken.
”Om ni vill bygga ett starkt varumärke måste ni ha ett konsekvent budskap över tid. Om ni ständigt förändrar ert budskap, kommer er målgrupp inte att komma ihåg varumärket.”
Innovation är ett ledord för många företag i dag. Men innovation betyder inte att man förändra sitt kärnbudskap.
Här är exempelvis Ikea och H&M goda exempel. De har genom åren haft samma grundläggande idé – heminredning och mode till överkomliga priser. Samtidigt har de förnyat sitt utbud och inlett samarbeten med kända designers för att kunna locka till sig nya kunder.
Det var också en av Dominique Turpins poänger under seminariet.
Han menar att nyckeln till att vara innovativ är att ”se till att produkten fortsätter att leva kvar i kundernas medvetande, samtidigt som man är konsekvent i sitt budskap.”
Känslor är en annan framgångsfaktor för varumärken som gått från att vara lokala till globala.
”Ju mer känslor du kan ladda ett varumärke med, desto mer ikoniskt blir det.”
Han tryckte också på att ett varumärke är beroende av personligheten hos den entreprenör eller chef som leder arbetet.
”Man behöver personer som är kreativa och kan marknadsföra ett varumärke på ett sätt som är kostnadseffektivt – det som är essensen av gerillamarknadsföring.”
Har man inte den typen av kreativa vildhjärnor i sin organisation menar Dominique Turpin att man i stället bör fokusera på en annan viktig fråga:
Vad gör ert varumärke annorlunda?
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.