Arbetsmiljöverket: ”Vi behöver vända utvecklingen”
Arbetsmiljöverket har tagit fram tre nya regler för chefer som ska minska den ökade psykiska ohälsan på arbetsplatsen.
De senaste fem åren har psykisk ohälsa på jobbet ökat med 70 procent. Hösten 2015 presenterade Arbetsmiljöverket nya föreskrifter som arbetsgivare behöver följa. Syftet? Att minska psykisk ohälsa på arbetsplatsen.
De nya föreskrifterna träder i kraft 31 mars 2016.
”Det är oacceptabelt att människor blir sjuka av de här orsakerna. Därför är det mycket positivt att de nya föreskrifterna snart börjar gälla. Reglerna är ett stöd för arbetsgivarna i arbetet med att förebygga ohälsa ute på våra arbetsplatser”, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.
Hon fortsätter:
”Ohälsan visar sig hos individerna, men orsakerna finns främst i hur arbetsgivaren organiserar arbetet och i det sociala samspelet på jobbet.”
”Att jobba med den sociala och organisatoriska arbetsmiljön är en viktig ledarskapsfråga. Det är avgörande att det finns en dialog på arbetsplatsen mellan chefer, anställda och skyddsorganisationen som exempelvis skyddsombud.”
När reglerna presenterades i höstas sa Erna Zelmin-Ekenham att arbetsgivarna behöver prioritera arbetsmiljöarbetet ännu mer:
”Vi behöver vända utvecklingen. Att färre blir sjuka på jobbet är bra både för de enskilda individerna, men också för arbetsgivarna och för samhället i stort i form av minskade kostnader för bland annat sjukskrivningar.”
Fortsätt läsa kostnadsfritt!
Vi behöver bara en minut…
Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!
Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.