Nu vill alla kramas

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Organisationen i sig är inte heller särskilt formell. Vissa företag väljer att inte skriva ut titlar.
Ett av dem är Futurniture där Jakob Lind är vd. Han tror att användningen av titlar skapar mer problem än nytta. »Titelns funktion som markör av prestige och position tar över dess funktion som informationsbärare i en organisationsstruktur. Titelsjuka kan skada en organisation«, säger han.

Den informella chefen kramar gärna sina affärskontakter. Enligt Mats Danielsson, konsult i affärsetikett på Etikettdoktor, har kramen blivit vårt svar på den sydeuropeiska kindpussen.
En förklaring till kramens frammarsch är att vi tar intryck av andra kulturer, en annan att förhållandet mellan kvinnor och män har avdramatiserats.

På mediesajten Dagens Media rasade för en tid sedan en debatt sedan en mediestrateg sagt att hon ville slippa kramas med alla säljare.

Men hur mycket man än försöker så går det inte. Kramarna är här för att stanna. Det förstod inte minst Röda Korset som i höstas hade en kram-kampanj för att samla in pengar till ensamma människor.

Den informella chefen avslutar gärna sina mejl med »kramiz« eller »tjing« och har som vana att skicka nallar via Facebook till sina medarbetare och affärsbekanta. Medan de lite äldre cheferna oftare håller på formaliteterna och presenterar sig med hela namnet plus titel säger de yngre som bäst sitt förnamn.

Den informella eran kräver mer fingertoppskänsla. När man inte längre förväntas ha kostym utan vara avslappnat men moderiktigt klädd – hur väljer man då? Och när relationerna präglas mer av lösa band än av hierarki – hur agerar man då?

Fast det är lika bra att lära sig. Ju mer av våra liv vi lever på nätet desto mer informella blir vi »in real life«.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.