Nu lanseras den ”tråkiga” ledarstilen

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Den danska banken Sailing bank med chefen Peter Vinther Christensen i spetsen, har nyligen lanserat sig som ”Danmarks tråkigaste bank!” enligt danska tidningen Business.

I Sverige ser vi också tecken på att en stabil, och kanske lite tråkig, ledarstil uppskattas i finansbranschen. När Chef testade riksbankschefen Stefan Ingves fick han epitetet ”glädjedödaren”, eftersom saknar förmåga att inspirera och motivera. Det låga betyget upprörde läsarna.

På chef.se kommenterar en läsare artikeln så här:

»Att han i media inte framstår som överdrivet rolig, eller spjuveraktig för att använda artikelns språkbruk, är väl inte särskilt konstigt? Det vore knappast lämpligt om riksbankschefen i officiella sammanhang skulle stå och dra skämt i det ekonomiska läge vi befinner oss i just nu, eller hur?«

Chef.se har låtit två kommunikationsexperter analysera om man som chef vinner på att lansera sig som lite ”tråkig” i tider av ekonomisk oro.

Sofia Myrevik, chef på kommunikationsbyrån Prime M2, tycker inte att det är en bra strategi på lång sikt.

»Som chef får man inte tappa sin trovärdighet. Ditt interna budskap måste bygga på ärlighet, långsiktighet och realism. Om du är en vitamininjektion till chef blir det fel om du plötsligt låtsas vara konservativ. I orostider blir det viktigare att visa på stabilitet, men du måste också kunna ingjuta hopp hos medarbetarna. En annan risk med att uppfattas som tråkig, är att du förmodligen inte genererar några nya kunder på det sättet.«

Britta Sjöström, seniorkonsult på pr-byrån LTS kommunikation i Göteborg, tycker att man ska skilja på tryggt ledarskap och att vara en tråkig chef.

»Man kan driva en verksamhet på ett stabilt, kanske lite tråkigt sätt. Den ekonomiska styrningen behöver inte vara så himla spännande. Men om man försöker vara en tråkig chef i det dagliga arbetet, då tror jag att man är fel ute. Min roll som chef är att skapa ett bra tillstånd på arbetsplatsen. Medarbetarna ska känna att det finns glädje, energi och möjligheter där de jobbar. Det betyder dock inte att en chef måste vara skojig, men man måste kunna skapa förutsättningar för att ha roligt.«

Vad kan man förlora på att profilera sig som tråkig?
»Man kan bara vinna den segern en gång. Man kan definiera sina rutiner och processer som stabila, men jag tror att det är förödande att kalla sig själv tråkig. Det antyder att man är likadan hela tiden och inte utvecklas« , säger Britta Sjöström.

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.