»Mina fördomar kom på skam«

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Vad hände?
»Vi hade precis infört vårt nya kundhanteringssystem och behövde fortsätta att utveckla det. Då valde vi att arbeta med indiska konsulter. Dels för att det var svårt att hitta resurserna i Sverige och dels för att vi är kostnadsmedvetna.«
»Jag hade då fått höra att indiska konsulter har en enorm respekt för chefer och att de inte vågar ifrågasätta chefens tankar och beslut. Jag gillar medarbetare som är vana att tänka kritiskt och ifrågasätta. I Sverige har vi mindre hierarkiskt tänkande.«

Hur gjorde du?
»Jag såg till att vara väldigt tydlig med vilka förväntningar vi hade och vad vi ville ha levererat. Och så förklarade jag för konsulterna att chefen kan ha fel, att de kan säga emot mig och att det är okej att komma med egna idéer som står i motsats till mina. Varje gång det kom in nya konsulter tog jag ett möte med dem och berättade om vår företagskultur. Ofta var de ganska blyga och ställde inga motfrågor.«

Vad lärde du dig?
»Det förekom att något som gått snett skylldes på de indiska konsulterna. Då gäller det att för mig som chef stoppa den jargongen. Men det är alltid bekvämt att skylla på konsulter, oavsett deras etnicitet.«
»Mina fördomar att indier inte skulle behärska det engelska språket kom också på skam. Jag trodde nog också att vi i Sverige skulle vara mycket mer jämställda än i andra länder, så jag förutsatte att samtliga konsulter skulle vara män. Men så var inte alls fallet, vi har haft en ganska bra fördelning mellan kvinnor och män. Så det här har varit en intressant resa. Indien har en otrolig resurspool och kompetensen där är väldigt hög.«

Fortsätt läsa kostnadsfritt!

Vi behöver bara en minut…

Så roligt att du vill fortsätta läsa våra artiklar! Det får du strax göra, utan att betala något.

Skapa ditt gratiskonto
  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis och utan tidsbegränsning!

Dina uppgifter delas aldrig med tredje part. Läs vår integritetspolicy här.